GARNI technology: Česká rosnička s mezinárodním ohlasem

54

Dělání byznysu s rodinnými příslušníky se občas neobejde bez mráčků. Ale když vyrábíte meteostanice, tak vás nějaký obláček ve vzduchu nemůže zaskočit. „A výhody takové spolupráce převažují,“ shodují se otec a syn Gajdovi, kteří už osm let společně vedou úspěšnou českou značku GARNI technology.

Základy společnosti začal Roman Gajda budovat již v roce 1994, kdy se pustil do podnikání coby dovozce a distributor digitálních teploměrů, vlhkoměrů a budíků. Sortiment postupně rozšiřoval a přirozeně zatoužil i po tom, aby na výrobcích jednou zazářilo logo vlastní značky.

Poprvé se tak stalo v roce 2006 u jedné z nabízených meteostanic, v roce 2015 firma zahájila výrobu vlastních řad produktů. Tou dobou už otci zakladateli začal dorůstat klíčový parťák. „Syn mi začal pomáhat už během studií. Po jejich dokončení odjel na rok do zahraničí s tím, že se po návratu zapojí naplno do chodu firmy. Svůj slib dodržel,“ těší Romana Gajdu.

„Mladší generace hledá rychlejší způsoby.“

Jejich prvním důležitým společným úkolem bylo zajistit hladký přerod z podnikání fyzické osoby v akciovou společnost. Ani po zisku zkratky a. s. v roce 2017 ale GARNI technology neztratila punc rodinné firmy. „Když jsme ji zakládali, byli jsme na všechno pouze dva – já a můj otec. Starali jsme se o všechno, od návrhu nových produktů přes tvorbu návodů a obalů, dovoz zboží, distribuci, reklamace až po provoz e-shopu a mnoho dalšího,“ vzpomíná na krušné začátky Ondřej Gajda.

Dnes už by to ve dvou nezvládli. Nabídka je mnohem širší, počet zákazníků vyšší, a tak se majitelé obklopili týmem schopných lidí, kteří pomáhají českou firmu nadále rozvíjet a udržovat konkurenceschopnou na globálním trhu.

Český zákazník chce vědět vše

GARNI technology se v současnosti zaměřuje nejen na meteorologické stanice, ale také na čističky vzduchu, budíky či měřiče kvality ovzduší. Produkty společnosti sídlící v Ostravě už jsou dobře známé nejen lidem v tuzemsku. „Spolupracujeme s mnoha obchodními partnery napříč střední i západní Evropou a díky stabilnímu růstu si držíme silnou pozici na domácím trhu,“ podotýkají svorně otec a syn.

Každý dal značce něco, starší z dvojice přirozeně své letité zkušenosti a know-how, ten mladší zase cit pro marketing a touhu po neustálém hledání nových inovativních řešení. „Tak už to bývá. Mladší generace často hledá rychlejší, efektivnější způsoby, zatímco ta starší se drží ověřených a stabilních postupů. Největší síla ale spočívá v kombinaci obou přístupů, právě ta nám pomáhá firmu posouvat vpřed,“ uvědomuje si Ondřej Gajda.

„Produkty testujeme doma, v běžných podmínkách.“

Případné třecí plochy, které z prosazování rozdílných přístupů musí občas nutně vznikat, zůstávají po odchodu uzamčeny za zdmi kanceláře. „Rodinu a firmu se nám podařilo udržet oddělené. Mimo pracovní dobu se firemním záležitostem věnujeme jen minimálně,“ potvrzují majitelé značky. Tedy s jedinou výjimkou, když potřebují otestovat své produkty. „Děláme to doma v běžných podmínkách, abychom je co nejlépe přizpůsobili reálnému uživatelskému prostředí,“ vysvětlují.

Teprve až uspěje u Gajdů doma, může produkt zamířit k zákazníkům. Žádný nedotažený polotovar by koneckonců u zvídavé tuzemské klientely neobstál. „Typicky český nebo slovenský zákazník chce znát o produktu naprosto vše, často do nejmenších detailů. Tím se liší od spotřebitelů v západní Evropě nebo USA,“ porovnává Ondřej Gajda trhy.

S eD jsou si blízcí nejen geograficky

Otázky jsou stále sofistikovanější i proto, že meteostanice dokáží stále víc. Kromě klasických parametrů, jako je teplota, vlhkost, tlak, rychlost a směr větru či srážky, sledují také UV index, koncentraci CO₂ a další ukazatele kvality vzduchu.

Moderní meteorologické stanice navíc už dávno nejsou jen pouhým sběratelem dat. „Dnes se stávají plnohodnotnou součástí chytré domácnosti. Uživatelé je propojují s inteligentními systémy, jako jsou termostaty, zavlažovací soustavy nebo ventilační jednotky, které automaticky reagují na aktuální podmínky. To v reálu vede k automatickému spuštění klimatizace při vysoké teplotě nebo zahájení zavlažování podle aktuálních srážek a vlhkosti půdy,“ vysvětluje přesah zařízení do dnešní doby starší z dvojice mužů.

A právě na rozhraní mezi monitoringem klimatu a jeho řízením se v GARNI technology budou nyní hodně zaměřovat, vše s ohledem na přírodu. „Technologie dnes už nesmí být jen chytré, ale také zároveň šetrné k planetě,“ uvědomují si oba.

Pro současné i nadcházející výzvy má ostravská firma po svém boku od roku 2016 oddaného spojence, který sídlí jen o pár ulic dál – distributora eD system. „Naše vzájemná poloha ulehčuje komunikaci, umožňuje rychlé reakce na objednávky i operativní řešení mimořádných situací,“ pochvaluje si Roman Gajda.

Blízké si ale nejsou obě společnosti jen geograficky. „S produktovými manažery eD se jedná vždy o velmi kvalitní a vstřícnou kooperaci. A nás těší, že spolupracujeme se silnou distribuční společností s velkým dosahem,“ uzavřeli zástupci značky.

Roman a Ondřej Gajdovi

Roman Gajda založil firmu v roce 1994 s cílem přinášet na trh spolehlivou elektroniku, především meteorologické stanice. Již během studií mu v ní vypomáhal syn Ondřej, který se do chodu plně zapojil po studiích a ročním zahraničním pobytu v roce 2017. Vazba otec a syn v jejich podání funguje skvěle. Mezigenerační rozdíly vnímají jako přínos. Kombinace přístupů z obou stran jim pomáhá firmu posouvat vpřed. Jak Roman přiznává, bez zapojení syna by firma nebyla tam, kde dnes je. Pro Ondřeje je otec neustálou dávkou inspirace.


Další články z rubriky „Představení zástupce značky“