Kdo má přes třicet a nikdy nedržel v ruce CD od Verbatimu, ať se hlásí na Odbor záhad. Kulaté optické disky patřily na přelomu milénia do povinné výbavy hudebních nadšenců. Verbatim je vyrábí dodnes. Zároveň ale nezaspal technologický pokrok, a i s moderními produkty patří ke globálním hráčům záznamových médií.
Spolehlivost a přesnost. Tyto parametry zdobí výrobky značky už více než 50 let. Na jeden z nich ostatně odkazuje i v samotném názvu, slovo verbatim totiž v angličtině znamená „doslovně“ nebo „slovo od slova“. A přesně takhle uchová Verbatim i vaše data.
Na produkci paměťových zařízení se původem americká společnost zaměřovala hned od svého vzniku v roce 1969. Už zkraje sedmdesátek zákazníci mohli ukládat data na její magnetické pásky. Pozici značka ještě posílila s příchodem disket, a následný nástup optických disků ji vynesl na piedestal odvětví. První, komerčně úspěšné CD-R disky uvedl Verbatim na trh v roce 1987, o pár let později pak zabodoval s DVD-R.
S tím, jak se rozšiřovalo portfolio společnosti, rostla i její působnost. O výrobky Verbatimu stáli i zákazníci v Evropě, Asii a na dalších trzích. Firma samozřejmě toto volání ráda vyslyšela. S Asií se nakonec propojila natolik intenzivně, že se firma CMC Magnetics se sídlem v Tchaj-peji na Tchaj-wanu stala v roce 2020 její mateřskou společností.
Už nesází jen na dobrou paměť
Verbatim je hráčem nejen v segmentu optických médií, ale i v oblasti moderních produktů, jako jsou USB flash disky, SSD disky, paměťové karty či externí pevné disky. Firma je dodává do více než 70 zemí celého světa. Kromě vlajkových produktů nabízí v neustále se rozšiřujícím portfoliu například také IT příslušenství pro počítače a mobilní telefony. Třeba přenosné monitory, GaN adaptéry a nabíječky, USB-C huby, MagSafe powerbanky a další.
„Řeším obchodní a marketingové aktivity v 15 zemích.“
Hlavou obchodních a marketingových aktivit firmy (nejen) v našich zeměpisných šířkách je Pavel Matyáš, který ve společnosti zastává pozici Regional Sales Manager South & Central Eastern Europe, Greece & Turkey. Už z jejího názvu je jasné, že působnost rodáka z Havířova nekončí na hranicích Česka a Slovenska, ale pokračuje přes adriatický region a Balkán až do Turecka a Řecka.
„Má oblast zahrnuje patnáct zemí. Jsem zodpovědný za veškeré obchodní a marketingové aktivity, komunikaci s distributory, retail a e-tail zákazníky,“ popsal šíři svých povinností Pavel Matyáš. Není na ně sám, k ruce mu jsou ještě další dva „Hunting dogs“. Kdože to, ptáte se? Právě takto si tento tříčlenný tým nechává říkat. „Na jedné z interních prezentací jsem svůj tým z legrace takto pojmenoval a ono se to ve firmě ujalo. Po dalším DOG se právě intenzivně rozhlížím,“ prozradil.

Absolvent Mendelovy univerzity v Brně si odvětvím prošel od základu, před třiceti lety začínal jako klasický obchoďák s kancelářským zbožím. Rád pak ze svého profesního životopisu vyzdvihuje například sedm let zasvěcených dataprojektorům. Do Verbatimu přestoupil z Epsonu a svému nynějšímu zaměstnavateli už je věrný dlouhých čtrnáct let. „Nastoupil jsem v roce 2011 jako Country Manager pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Na aktuální pozici pracuji třetím rokem,“ upřesnil.
U eD oceňuje široké sklady a úzké vazby
Ještě delší spojení s Verbatimem má samotné eDéčko. „V Česku a na Slovensku je eD náš jediný distributor v kategorii Broadline distri, spolupracujeme přes dvacet let,“ podotýká Pavel Matyáš.
„Z operačního hlediska oceňuji skladové možnosti a fungující logistiku eD. Z toho lidského pak osobní přístup produkťáka Tomáše Zapletala a marketingové manažerky Štěpánky Pavlíkové,“ pochvaluje si dosavadní spolupráci a zároveň pošilhává po jejím dalším rozšíření. Dobrým příslibem může být setkání vedení a manažerů z eD system s Clivem Albertsem, Global CEO z Verbatimu. Potkali se na lednovém veletrhu CES v Las Vegas.
Tam se řeč stočila i na připravované novinky firmy. Jedno eso z rukávu už Verbatim vytáhl, když zákazníkům představil externí disk Pocket SSD. „Ten kromě malých rozměrů nabízí praktickou vychytávku ve formě závěsného poutka, které je zároveň propojovacím USB-C kabelem,“ podotkl Pavel Matyáš.
Z novinek, na které se konzumenti teprve mohou těšit, vyzdvihuje například nové modely přenosných monitorů, které umožní bezdrátový přenos dat i nabíjení. To vše s maximálním ohledem na ekologii, ke které firma inklinuje, například maximálním používáním recyklovaných materiálů či obalů bez plastu.
A co dělá takový regionální manažer ve volném čase? „Volného času není vždycky dost, ale snažím se ho využít naplno a aktivně. Pravidelně sportuji, v poslední době je to hlavně plavání, cyklistika, domácí posilovna. V zimě je moje nová droga otužování – ponor do ledové vody je prostě boží a v létě ho nahrazuji kryokomorou,“ dal na závěr nahlédnout i do svého soukromí.
Jaká je největší výzva při řízení trhu s tolika zeměmi a kulturami?
Považuji to za výhodu. Nutí vás to být kreativní a být stále ve střehu.

První produkt od Verbatimu, který jste vlastnil?
Dobrej chyták. Samozřejmě, že disketa.
Kdybyste nepracoval v IT, co byste dělal?
To by mě fakt zajímalo, ale určitě bych u toho neseděl v kanclu a cestoval.
Největší extrém při otužování?
Já v díře v ledu a kolem chlapi hráli hokej.
Jak byste někoho přesvědčil, aby se otužoval?
Na začátku je to hlavně o hlavě, ale ten pocit splynutí s přírodou a k tomu tuna vyplavených endorfinů po ponoru prostě stojí za to. Kdo nezažil neuvěří.