Lámeme konzervatismus českého IT, říká majitel eD group Hynek Tyl

218

Tak jako si malí kluci staví z kostek a těší se pohledem na výslednou stavbu, Hynek Tyl rád buduje na poli byznysovém. V roce 2018 však dostal chuť dosavadní dílo přetvořit. Rozvinout. Zakladatel a majitel technologické skupiny eD group, matky eD system, dnes už vidí výsledek několikaleté práce celého týmu. Ale i nové technologické příležitosti. A sní o další expanzi.

Přestavba se posouvá dopředu. V mnohém se vydařila, ale pochopitelně přinesla i několik chyb. Ze společnosti, která se specializovala na VAD a volume distribuci, je dnes silná holdingová skupina úzce spolupracujících firem, významný hráč v regionu CEE. Takovou proměnou na českém trhu úspěšně prošlo doposud jen pár subjektů. Zároveň během přestavby technologická skupina eD group zůstala na IT distribučním trhu jediným větším hráčem s českými majiteli, všichni ostatní padli do rukou nadnárodním společnostem.

„Nevejdeme se do žádné škatulky.“

Ve skupině se po vlně akvizic propojila dvacítka firem ze tří oborů podnikání – software, obchod a služby. O inovace v ní není nouze. Přesto hledá cestu, jak rozproudit trh ještě rychleji, než se jí zatím dařilo. „Byť je IT obecně inovativní obor, tak české IT je v některých oblastech extrémně konzervativní. Lámeme to, hledáme nové cesty s výrobci i zákazníky. Půjde to. Jen pomaleji, než bych chtěl,“ vysvětluje vizionář a hlavní akcionář eD group, který stál u zrodu českého IT distribučního trhu.

Výrobci a prodejci na trhu podle něj nemají problém inovace, nové technologie a služby pochopit. Rozumí i benefitům, které jimi získají. Problém mají spíše mentální – jak přesvědčit své lidi ve firmách, že díky přístupu eD group získají další přidanou hodnotu.

„Náš obchodní model je unikátní. Nevejdeme se do žádné škatulky. Přes systém interních inovací a akvizic vytváříme stále nové služby a propojení s obchodními partnery. Alespoň tedy s těmi se stejnou chutí posouvat IT dopředu. Zároveň ale plně respektujeme ty, kteří chtějí pokračovat v tradičním byznysu a nechtějí více než jen distribuční a logistické služby,” deklaruje.

Rozvíjíme menší i větší akvizice

„Nyní jsme ve fázi zakládání nových technologických projektů, nabíráme je do skupiny. Ale také optimalizujeme ty starší ve chvíli, kdy nenaplní původní směr. Zároveň podporujeme v rozvoji i kolegy, kteří dané projekty řídí. Chci, aby se týmy ve skupině naučily projekty rozjíždět v pravý čas, ale i je rychleji ukončit, pokud nemají perspektivu. Učíme se za pochodu, zhruba u poloviny nových projektů nebo akvizic přejdeme do 24 měsíců do zisku, což je slušné, ale úspěšnost chceme nadále zlepšovat,“ přibližuje Hynek Tyl.

Distributor DNS tak pod sebe začlenil vzdělávací agenturu Pumpedu, která prostřednictvím školení propojuje firmy napříč skupinou i s jejich partnery. Firma Mwork365 vyvíjí produkt pro řízení práce servisních techniků nebo instalačních firem. E LINKX zase software projektového řízení. eD system rozvíjí úzkou spolupráci se značkou Tesla Smart. A marketingová skupina DFMG nedávno představila unikátní nástroj, který kombinuje digitální marketing s klasickými médii a daty.

„Plánujeme expanzi mimo náš region.“

Jmenované příklady projektů zároveň demonstrují hierarchii eD group. „Máme dvoustupňový systém větších a menších firem. Větší jsou naše pilíře – DFMG, DNS, eD system a E LINKX. Ty si samy hledají akviziční potenciál, tedy menší rozvíjející se firmy, a starají se o ně, nebo budují interní projekty. Rádi bychom měli ve skupině pilířů šest. Dva roky zpět jsme si mysleli, že je máme, ale dvě firmy rostly pomaleji než ty čtyři větší, a tak jsme je zaintegrovali,“ vysvětluje na příkladu, proč je důležité jednou za dva až tři roky revidovat vizi skupiny a udělat oponenturu výkonnosti firem a manažerů.

A to je zároveň hlavní úkol Hynka Tyla. Definovat vizi, hledat nové cesty, zajímavé tváře a zasahovat jen v situaci, která žádá silné manažerské rozhodnutí. S eD group tak přestavěl i svou vlastní roli. „Řízení jsem předal holdingovému týmu. Nestojím nad firmami jako tatíček zakladatel. V tom je technologická skupina atraktivní pro ambiciózní a samostatné manažery – eD nápady uvádí do pohybu, rozhodují, ale samozřejmě nesou i odpovědnost. A ačkoli jsme vyrostli, nejsme zkostnatělý korporát, rodinnou firemní kulturu a vazbu na zaměstnance jsme si zachovali,“ uvádí a vyhlíží další technologické výzvy.

Technologická skupina eD group posouvá český IT trh do vyšších pater, míní majitel a zakladatel Hynek Tyl

Příprava na technologické výzvy

Jednou z nich je umělá inteligence (AI). Nastává totiž doba implementace nástrojů založených na AI. A právě v této oblasti se nyní poohlíží po zajímavých příležitostech a spolupráci. Velkým trendem pro distribuci bude dle něj i automatizace obchodních procesů a nástup robotů a takzvaných kobotických pracovišť, kde agendu práce sdílí člověk a robot. Jde o inovaci, která se začíná uplatňovat ve výrobě a posouvá se do logistiky.

A v neposlední řadě dnes větší moderní firmy nesmí zapomínat na ESG aktivity. Ty zahrnují sociální a ekologická témata a nastavení ideálního způsobu řízení. Bez apelu na ESG bude totiž stále složitější získat například firemní půjčky, ale i splnit očekávání potenciálních zaměstnanců, protože dnešní mladá generace ostražitě sleduje společenské dopady firem. Zaroveň chce být racionalní, jelikož mnoho „eko“ projektů jde proti přírodě, typickým příkladem je přimíchávaní biosložek do paliva.

Z pomyslných lego kostek je tak nadále co skládat. A také zastavovat plochy nové. Hynek Tyl by rád doplnil skupinu o firmy nebo interní projekty nabízející unikátní služby. Chtěl by, aby skupina poskytovala ještě více marketingových a softwarových služeb nebo vlastních softwarových produktů.

„Softwarová expanze je dluh, který mám sám vůči sobě. Kvůli tradičnímu byznysu jsme se zatím drželi v česko-slovensko-polském regionu. To chci změnit, zkusit s vlastními aplikacemi další dvě tři země. V následujících pěti letech proto chceme otestovat, se kterými softwarovými nástroji má expanze smysl,“ poodhalil své sny a plány majitel technologické skupiny eD group Hynek Tyl, jehož chuť inovovat IT distribuční trh stále neutuchá.


Hynek Tyl

Podnikatel v oblasti informačních technologií, vývoje softwaru a digitálního marketingu, který stál u počátků českého IT distribučního trhu. Mnoho času tráví sledováním nových trendů a studiem reportů startupových či velkých veřejně obchodovaných firem, kde hledá inspiraci.

Sport považuje za aktivní relax, preferuje aktivity vytrvalostní. Na běžkách ročně uběhne přes 1 200 kilometrů a zdolává maratonské závody jako Jizerská padesátka či švédský Vasův běh. Poslechněte si více o Hynkovi Tylovi v podcastu.