Letiště v Las Vegas praská ve švech. Mezinárodní lety přivážejí desetitisíce návštěvníků – inovátory, investory, novináře i distributory. Mezi nimi tři muži, kteří se pomalu posouvají v nekonečné imigrační frontě. Roman Antes a Matěj Paschek z eD system a s nimi Robert Mazouch za eD group. Dorazili na CES 2025. Největší technologický veletrh světa pro ně právě začíná.
„Pojeďme na CES,“ vyslovil poprvé svou myšlenku manažer inovací Matěj na podzim roku 2024. Roman, jakožto jeho šéf a vedoucí marketingu, nemá nic proti. Podívat se, kam se vyvíjí trh, a hlavně z toho vytěžit něco pro eD system zní jako skvělý nápad. Následuje proces obhajob a schvalování, které jsou ve firmě velikosti eD potřeba. Výhrady však nejsou. Nápad dostává zelenou.

Měsíce plánování začínají. Vyslaný tým je třeba poskládat z lidí, kteří nejen rozumí technologiím, ale také se dokážou rychle zorientovat ve světě obchodu. Výpravu proto doplňují provozní ředitelé Miroslav Vaňák za eD system a Robert Mazouch za technologickou skupinu eD group. Následuje schválení účasti i ze strany pořadatelů veletrhu – na CES se totiž nedostane každý. Nákup vstupenek, letenek, rezervace hotelu a naplánování všech dalších detailů jako třeba půjčení auta. Poslední den před odjezdem však přichází nemilá zpráva. Mirek je nemocný. Neodletí.
Cesta přes půl světa
Je neděle 5. ledna 12:15. Matěj s Romanem vyráží z Ostravy. „Opravdu to nedáš?“ volají ještě Mirkovi. „Nedám,“ odpovídá. Mezitím Robert přistává v Praze na letišti. Vrací se s rodinou z Mauricia. Chvíli na to Ruzyně přestává přijímat lety. „To bylo tak tak,“ pomyslí si Robert. Ve 14:00 je doma, přebaluje kufr, v 17:00 už nastupuje do auta a vyráží s Matějem a Romanem vstříc dalším letům.
Berlín – Londýn – Las Vegas. Speciální přímé linky pro účastníky CESu plní jindy prázdné letiště, po vystání dvouhodinové imigrační fronty jsou v cíli. Ve městě hazardu, které se na pár dní mění v město technologií.

Na obřích LED obrazovkách na bulvárech svítí nápisy jako Lenovo, Microsoft a další. Velké firmy si pronajímají hotelové apartmány a zvou si tam partnery na osobní schůzky. Účastníci CESu jsou všude, jejich poznávacím znamením jsou na krku pověšené oficiální visačky veletrhu. A na večeři jsou slyšet hlasy místních: „Ať už to skončí.“
Hodiny ukazují sedm večer, když trojice konečně dorazí na hotel. Rychlá aklimatizace, zprovoznění právě koupených amerických SIM karet, aby mohli být online, a nastavení budíku. Jet lag se hlásí o slovo – vnitřní hodiny stále tikají v evropském čase. „Vstávali jsme ve čtyři ráno a v osm večer už jsme padali únavou,“ vzpomíná Matěj.
První krok do neznáma
V úterý ráno vyráží do kongresového centra. Je deset hodin, brány veletrhu se otevírají a Matějovi, který byl hlavním organizátorem cesty, spadne kámen ze srdce. „Dokud jsme neměli v ruce visačky a neprošli jsme vstupem, nebyl jsem v klidu,“ přiznává.
„Wau, je to brutálně obrovské,“ prolétne všem třem hlavou, jakmile se před nimi otevře první hala. Ta je větší než celý ostravský areál eD system. A takových hal je tady pět. Propojené jsou tunelem Boring Company Elona Muska, kde účastníky vozí elektromobily Tesla.
Čas začíná ubíhat. Mají pouhé čtyři dny a před nimi je více než čtyři a půl tisíce vystavovatelů, na které se přijelo podívat 140 tisíc dalších návštěvníků. Původní plán rozdělit se na dvojice není kvůli absenci Mirka možný. „Jdeme společně. Každý den projdeme jednu halu a zaměříme se na konkrétní segmenty. Pátou, automotiv vynecháme, byznysově to pro nás nemá smysl,“ velí Matěj.

Taktika: Rychlé otázky, rychlé odpovědi
Míjí i renomované výrobce, se kterými eD již obchoduje. Cílem jsou malé a střední značky a produkty, které byznys rozšíří. Nebo také inovativní produkty ze světa softwaru, které by byly zajímavé pro jiné firmy z eD group.
„Hledáte distributora v Evropě? Jaké je minimální množství odběru? Jaké jsou marže?“ ptají se bez servítek u stánků, které je zaujmou. Roman jakožto markeťák ještě dodává: „Jaký máte rozpočet na marketing?“ Vystavovatelé mají také otázky: „Jaký děláte obrat? S jakými značkami spolupracujete?“ Když Matěj zmíní jména jako HP, Samsung, Lenovo, vzbuzuje to zájem.
Čas je neúprosný a každá zastávka musí dávat smysl. „Bylo to jako rychlé schůzky, ihned k věci. A když výrobce neměl vzorky, nemělo cenu dál jednat. To byla rada, kterou jsme ještě před CESem dostali,“ říká Matěj. Strategie zabírá. Někteří výrobci nabízí vzorky hned, jiní je posílají přímo do Ostravy.
Hity veletrhu: Prsteny, brýle a nesmrtelný pes
„AI je všude a ve všem. A to i tam, kde by ji nikdo nečekal,“ míní už první den všichni tři. Umělá inteligence je tady totiž i u stánku s erotickými pomůckami pro vztah na dálku. Synchronizuje prý zážitek.

Matěj, který do Vegas dorazil s vlastními chytrými brýlemi na očích, vidí jasný trend – brýle jsou blízká budoucnost. Prohlíží si ty pro natáčení obsahu i ty pro konzumaci obsahu ve virtuální realitě. „Mladší generace je bude běžně používat i v práci,“ představuje si. Robert je nadšený z chytrých prstenů. Zatím jsou na trhu dva typy. Jedny pro měření zdravotních funkcí, druhé pro placení. „Můj model kombinuje obě funkce,“ hlásá jeden vystavovatel. „Pokud to bude fungovat, je to obrovský posun,“ říká Robert.
Kuriozitou s pěkným příběhem je robotický asistenční pes. „Navrhl jsem ho pro svou maminku, která má Alzheimera. Nezvládne se už postarat o skutečného psa, ale zároveň jí mazlíček chybí. Takto má společnost, a když se jí něco stane, pes zavolá rodině a popíše situaci,“ vysvětluje muž příběh svého produktu.
Druhý den: Čína a startupy
Ve středu začíná kolotoč otázek znovu. Dopoledne trojice hledá nové příležitosti mezi čínskými výrobci. Právě Asie má obrovské zastoupení. „Často šlo o firmy, které hledají vstup na evropský trh, ale nemají distributora. Evropu vnímají jako bohatý a zajímavý region, překážkou pro ně ale je množství jazyků,“ říká Matěj.
Schůzka střídá schůzku. Každý rozhovor s Asiaty pak končí stejným rituálem – společnou fotkou. Tu hned posílají na WhatsApp. „Myslím, že to měli jako proofy, důkazy o své účasti, které pak museli v Číně ukázat,“ směje se Matěj.

Odpoledne patří startupům. Trojice prochází expozice nových firem a sleduje, jak jednotlivé státy podporují své inovátory. Skvělé zastoupení má Polsko nebo Francie, Ukrajina se prezentuje drony. „Česko nikde,“ pomyslí si zklamaně Robert.
Speciální pozvání do oblak i pochvala
Jedním z vrcholů veletrhu je pro Roberta, Romana a Matěje čtvrteční schůzka. Mirektotiž ještě před Vánoci domluvil setkání s globálním CEO společnosti Verbatim. Všichni tři tak míří vzhůru do 38. patra jednoho z tamních mrakodrapů. Vstupují do apartmá s výhledem na celé Vegas.
Společně pak řeší novou produktovou strategii značky, prohlíží si nové produkty pro rok 2025 a padá i pochvala na spolupráci s eDéčkem. „Tahle setkání jsou klíčová. Pokud budeme na CES jezdit pravidelně, budu chtít naplánovat více podobných schůzek,“ projektuje si po jednání Robert.
Venišen: Místo, kde příště začneme
Plán na poslední den veletrhu zněl původně jasně: Znovu navštívit ty nejzajímavější značky. Tříčlenný tým však nejprve zamířil do další části veletrhu jménem Venišen. Vidí malé, ale zajímavé značky s vymazlenými produkty, které mají reálnou šanci na úspěch. Když konečně vše projdou, někdo se jich zeptá: „A viděli jste druhé patro?“
V tu chvíli jim dochází: „Tady jsme měli začít.“ „Tak příště,“ shodují se, když vyčerpaní opouštějí brány CESu. Mají za sebou čtyři dny plné schůzek, desítek nachozených kilometrů, ale i večerů, kdy si chladili napuchlé nohy a v osm padali do postele únavou.

Grand Canyon a plné kufry
Na poslední den si ordinují odměnu. V pět ráno odjezd, snídaně na ikonické Route 66 a pak už míří k jedné z nejznámějších přírodních ikon světa – Grand Canyonu. V letadle na cestě zpět vstřebávají vše, co viděli. S kufry plnými zajímavých produktů i kontaktů. CES jim ukázal, že je větší, než vůbec tušili, a taky jim začal v hlavách projektovat další plány.
Co dál? Follow-up v Číně
Po návratu domů a překonání dalšího jet legu, přichází druhá fáze výpravy – takzvaný follow-up čili pokračování – schůzky s vybranými výrobci, testování produktů a hledání těch, které mají reálný obchodní potenciál. „CES nebyl jednorázová akce. Je to začátek,“ říká Matěj. Tým tak analyzuje získané kontakty a spouští sérii online jednání.
Pokud mají nové značky dostat šanci v eDéčku, je potřeba jít hlouběji. „Viděli jsme, co se děje na trhu, teď se musíme podívat do továren, mluvit s výrobci a vyhodnotit kvalitu produktů,“ plánuje Robert. „Pokud chceme být lídry na trhu, musíme jít za hranice. Světový byznys pouze z Ostravy či Prahy neuděláme,“ dodává. Krátce po návratu proto přichází další nová myšlenka: „Pojeďme do Číny…“





