Přemýšlí několik tahů dopředu, analyzuje situaci a strategicky plánuje – nejen při hře Go, ale i ve vedení firmy. Miroslav Vaňák, provozní ředitel eD system, se po letech vrátil zpět do eDéčka. Přináší pohled zvenčí a taky houževnatost, kterou sdílí nejen se svým čtyřnohým parťákem, ale sem tam ji využívá i v přístupu k řízení firmy.
V eDéčku ani na trhu nejsi nováček. Jaká byla tvá cesta?
V eD jsem začínal jako produktový manažer pro Canon a Xerox a končil jako manažer celé nákupní skupiny. V roce 2007 jsem se posunul na stranu výrobce a odešel do Xeroxu, kde jsem strávil sedm let. Pak jsem potřeboval změnu – jít mimo korporát, a tak jsem zamířil do Z+M Group, na post výkonného ředitele.
Pak ses vrátil do eD?
Pak byla pauza. Potřeboval jsem si od všeho odpočinout.
Co tě přivedlo zpět?
Náhoda. eDéčko jsem měl vždycky rád, bylo to jedno z mých nejšťastnějších pracovních období. Před rokem mě oslovil ředitel nákupu Honza Novák – měl jsem se podívat na jeden projekt, který potřeboval optimalizovat procesy. Nakonec se ukázalo, že bude potřeba kompletní transformace. Myslím, že majitelům se líbil styl mé komunikace – nemám tendenci věci zakrývat a občas použiju i ostřejší slova. A tak když se měnil v eD top management, dostal jsem nabídku.

Jaké bylo eDéčko tehdy a jaké je dnes?
Vždycky tady byl skvělý kolektiv, lidští manažeři a nikdo se po nikom nevozil, v tom je síla eDéčka, ukazují to i data na webu Atmoskop. Na druhou stranu jsme měli mezery s adaptací nováčků. Nyní, u druhého mého nástupu, už byla znát větší profesionalita, ale stále máme co zlepšovat. Věřím, že jsme na dobré cestě, mám velkou důvěru v naší novou personální ředitelku Lenku Petruškovou.
Jakou máš nyní roli?
Zaměřuji se na monetizaci cílů a zefektivnění jejich projektového řízení. Mým úkolem je reorganizovat a aktivně propojit nákup, obchod, logistiku a IT, což jsou klíčová oddělení pro efektivní fungování distribučních služeb. Rozvinout to, co je dobře nastaveno, ale také říci, v čem jsme slabší proti konkurenci a tyto věci zlepšit. A taky přináším pohled zvenčí, mimo naši bublinu.

Co tím myslíš?
Díky své zkušenosti ze strany distribuce, výrobce, ale i velkého zákazníka distribučního trhu dobře znám potřeby jednotlivých stran. To nyní využívám, společně s týmem eD, nejenom na vylepšení aktuálního stavu fungování, ale i na aktivní rozvoj nových projektů a služeb, které připravujeme a které budou další klíčovou výhodou eDéčka na distribučním trhu proti konkurenci.
Co to přinese našim klientům?
Lepší služby a kvalitnější péči, v oblasti obchodní podpory, logistických služeb, ale i kvality zákaznické péče.
Jak vypadá tvůj pracovní den?
Věčně na cestách, schůzky, e-maily. Měřítko výkonu pro mě ale není, kolik odbavím e-mailů a schůzek, ale jak dokážu věci posouvat. Nedílná součást mé práce jako vedoucího je i přemýšlet o věcech – jak je posunout, co je potřeba za zdroje, kolik času, jaké metriky. Proto rád jezdím autem, uspořádám si myšlenky.
„CES byl první krok, druhým je Čína.“
Na pozici COO jsi od srpna 2024. Změnilo se již něco?
Je to krátká doba, chce to čas. Když jsou změny příliš rychlé, může to firmu spíš poškodit. Mým cílem je věci propojovat, rozvíjet a zrychlovat, a zároveň dodat odvahu a houževnatost tam, kde dříve nebyly. Na přelomu ledna a února jsem se dostal na konec fáze, kdy jsem navnímával, jak věci v eD fungují, a začal se mi skládat obrázek toho, jak by mohly fungovat lépe.
Na jakých konkrétních projektech aktuálně pracuješ?
Finalizujeme výběrové řízení týkající se dopravy. S tím souvisí i výběrové řízení na systém řízení skladu, takzvané WMSko (Warehouse Management System), které posune naši logistiku pro střední Evropu na vyšší a efektivnější úroveň. Do budoucna vidím logistické služby eD jako klíčovou přidanou hodnotu mezi ostatními distributory na trhu. Umožníme tak našim partnerům a výrobcům nabízet variabilnější péči v oblasti, u které již nyní cítíme vzrůstající zájem. Společně s týmem nákupního a obchodního oddělení připravujeme také rozvoj nových vertikál a produktových skupin tak, abychom doplnili naše distribuční portfolio. Jsme sice na začátku, ale věřím, že je na co se těšit.
Co je cílem změn v dopravě?
Zásadního zrychlení dopravy zboží dosáhnout nemůžeme, už nyní doručujeme na česko-slovenském trhu 98 procent zásilek do 24 hodin. Nyní jde spíše o zkvalitnění našich logistických služeb, aby byli zákazníci lépe informováni, zda jim zásilka dojde či nedojde, případně proč nedojde. Dále chceme dosáhnout lepší elasticity dopravy, čili abychom si mohli dopravce více vybírat.
„Důležitá je pro mě oponentura.“
A další změny?
Ty se dotknou digitalizace části faktur, automatizace osobních odběrů v Ostravě nebo rozdělení kategorií na našem e-shopu, které bychom měli dokončit a nasadit asi v polovině roku 2025.
Jak bys chtěl eD posunout v tomto roce?
Chci, abychom našli cestu k vyšší profitabilitě. Nejen v byznysu, který nyní děláme, ale i mimo něj. To znamená diferencovat byznys do více částí. Cestou může být větší důraz na služby, třeba prodej softwaru jako služby, nebo nové značky a produkty, které bychom mohli do portfolia přidat. Tu cestu už jsme zahájili na lednovém veletrhu CES v Las Vegas.
Do Vegas jsi měl původně letět taky, kvůli nemoci ti to ale nevyšlo. Jaký tam měl být tvůj úkol?
Měl jsem se na značky podívat z produktové stránky. To znamená, jak by dané produkty zapadaly do našeho distribučního portfolia, zda bychom měli na daný produkt zákazníky, zda mají validitu v rámci našeho prodejního kanálu. Tu úlohu za mě nakonec převzal manažer Matěj Paschek.
Co naše účast na CESu podle tebe přinesla?
Přímý dopad z hlediska prodejů se projeví až časem. Na CESu jsme se podívali, kam se hýbe trend, to je klíčové pro budoucí vyjednávání s novými, ale i se stávajícími výrobci. Otevřelo nám to oči, že existuje spousta dalších firem se zajímavými nápady – narušili jsme svou vlastní bublinu. Nyní ale musíme vyhodnotit, co jsme viděli. Druhý krok, který máme v plánu, je návštěva Číny – jet za zástupci fabrik a jednat o produktech, které nás opravdu zajímají. Tyto aktivity souvisí s dalším z mých úkolů, kterým je více rozvíjet vztahy na mezinárodní úrovni, a to z důvodu produktového portfolia, ale i z důvodu posílení vazeb na stávající obchodní partnery z řad výrobců.
„Když vedeš lidi, můsíš si za některými věcmi stát.“
Jaký jsi jako šéf?
Složitý. Přiznávám, že to se mnou není vždy jednoduché, občas bývám autoritativní a nejsem nejempatičtější člověk na světě. V tom jsme s výkonným ředitelem eD Šimonem Churým odlišní. Dále říkám vše na rovinu a očekávám to i z druhé strany. Chci, aby věci odsejpaly rychle. Nemám problém říct, že něco neumím, nevím, nebo že se to už nezvládnu naučit. A taky mě vytáčí vykřičníky v e-mailech.
S Šimonem Churým fungujete jako takový tandem, jednička a dvojka v eD. Jak se projevují vaše odlišné povahy?
Ne vždy se shodneme, ale to je naprosto v pohodě. Jsme dva a když se jednomu něco nelíbí, řekne to a probereme to. Zároveň si děláme oponenturu, ta je podle mě důležitá a roky v eD chyběla.

Co očekáváš od svých kolegů?
Aby dodržovali termíny a nikdy mi nelhali.
Na tváři máš zpravidla přísný výraz. Je to úmysl?
To je můj přirozený výraz a mnohdy mi to pomáhá. Přináší mi to přirozený respekt.
Hraješ japonskou strategickou hru Go. Jak ses k ní dostal?
Začal jsem ji hrát, protože to bylo zvláštní a hrálo to málo lidí. Chtěl jsem se tím možná trošku odlišit. U nás se hrají spíše šachy, Go je jiný způsob uvažování. Hrací deska je mnohem větší, musíš přemýšlet v širších souvislostech.
Máš doma buldoka Cézara. Jaký je?
Je to takové mé třetí dítě. Vždycky jsem si ho přál, hodně jsem si o něm načetl, ale s buldokem je to jedinečný zážitek. Jsou urážliví a tvrdohlaví, ale právě proto ho mám rád. Nemám rád poslušné roboty, ať už mezi lidmi, nebo mezi psy.
A platí u tebe: jaký pán, takový pes?
Urážlivý nejsem, tvrdohlavý ano. Zvlášť když jsem o něčem přesvědčený. Ale když vedeš lidi, musíš si za některými věcmi stát, jinak je neprosadíš.
