Matěj Paschek: V hlavní roli inovace

72

Bezedná studnice novinek, kulomet inovací nebo pan nápad. Těmito přezdívkami s nadsázkou kolegové popisují Matěje Paschka. V eD system na podzim začal svůj pátý rok, od září v nově vytvořené pozici manažera inovací.

Matěj má ve své nové roli jednoznačný cíl: hledat cesty, jak zkvalitnit a zefektivnit vše, co se dá. To zahrnuje optimalizaci interních procesů v eD system, zlepšování zákaznické zkušenosti a objevování nových obchodních příležitostí. „Inovace nejsou jen o technologiích, ale o způsobu přemýšlení. Věřím, že vždy existuje lepší způsob, jak věci dělat – a mým úkolem je ho najít,“ říká.

„Pokud se chceme posouvat vpřed, nesmíme usnout na vavřínech a žít z minulých úspěchů, ale dívat se do budoucna a přinášet inovace, které mají smysl. Matěj je pro takovou pozici ideální, jelikož v sobě spojuje entuziasmus, zkušenosti a srdce vizionáře a obchodníka,“ okomentoval vznik nové pozice Roman Antes, vedoucí marketingového oddělení.

Pozice s výrazným přesahem

Post manažera inovací spadá právě pod marketing, avšak Matějova agenda má výrazný přesah napříč všemi odděleními. Aktivně spolupracuje například s nákupním a obchodním týmem, čímž zajišťuje, že inovace pronikají do všech klíčových částí firmy. „Na několika projektech již pracujeme a nemůžeme se dočkat až je pustíme do světa,“ dodal Roman Antes.

Nadále zároveň vede tým zákaznické péče, kde v minulých letech zavedl řadu úspěšných projektů, jako jsou nástroje eD expert nebo autofakturace, které zlepšily služby zákazníkům.

V nové roli manažera inovací věří, že jeho práce přinese ještě větší hodnotu jak eD, tak partnerům z řad výrobců i prodejců. „Chceme být nadále nejinovativnějším partnerem v distribuci. To znamená nejen sledovat trendy, ale také je tvořit,“ uzavírá Matěj.


Od eD experta až do Las Vegas

Manažer inovací Matěj Paschek v rozhovoru prozradil, na čem právě pracuje, kde hledá inspiraci a co si slibuje od návštěvy největšího světového veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Tvá pozice spadá pod marketing, jakou inovaci v marketingu nyní řešíš?
„Nový formát marketingové podpory našich partnerů. Jde o vertikální reklamy na sociálních sítích a YouTube, které představí nějaký IT produkt. Po kliknutí na reklamu se uživatel dostane na námi vytvořený web, kde budou mimo jiné i informace, u kterých prodejců lze produkt koupit. Jde o formát, který podpoří jak výrobce, tak prodejce.“

Chystáš další novinky i v eD SHOPu?
„Pracujeme na přestavbě navigátoru. Jednoduše řečeno: aktualizujeme kategorie produktů, aby lépe odpovídaly trendům, naší nabídce i potřebám zákazníků. V současnosti analyzujeme data, například návštěvnost eD SHOPu a chování zákazníků na něm. Tato změna však vyžaduje úpravy nejen na webu, ale i v našem interním systému.“

Pracuješ ještě na nějaké další novince pro zákazníky?
„Připravujeme lepší vyhledávání produktů v eD SHOPu. Nasazení plánujeme na polovinu roku 2025, mimo hlavní sezonu.“

Vyjmenuj pár inovací, které jsi dříve v eD dovedl do cíle a jsi za ně rád?
Nástroj pro komunikaci v eD SHOPu eD expert, dále eD body za nákup, věrnostní kampaně nebo rozjezd podcastů a služby IT Dáša. Nejvíce mě ale baví podcasty. Resellerům díky nim zprostředkováváme od výrobců informace, které by jinak nezískali.“

Kde bereš nápady na inovace?
„Hodně se vzdělávám, cestuju a sleduju zahraniční weby a tvůrce. Inspiraci čerpám hlavně zvenku. Pravidelně čtu zahraniční noviny, třeba Financial Times, kde zjistím, jaká nová firma nebo technologie se objevila. Sleduju YouTube a objevuju nové trendy na nových kanálech. Když se například objevil TikTok, hned jsem tam taky byl. Snažím se zkrátka nezaspat dobu, to je to nejhorší, co by se mi mohlo stát.“

Jak se projevuje tvá touha po inovacích v osobním životě?
„Chci stihnout více, vidět více a být lepší. Má žena by mohla vyprávět, jak složité je soužití se mnou. Neumím sedět na jednom místě a spokojit se s tím, kde jsem. Vždy chci zkusit něco nového a být lepší. A pokud v něčem vidím potenciál být nejlepší, jdu za tím.“

Když jsi do eD před čtyřmi lety nastupoval, zmínil jsi, že tě práce na jedné pozici dlouho nebaví. Změnilo tě eDéčko?
„Dříve jsem hledal stále nové výzvy a často měnil pozice. Zpětně bych tuhle cestu doporučil i dnešním dvacátníkům. Vyzkoušel jsem si různé obory – sport, IT, průmysl – každé prostředí bylo trochu jiné. Vždy jsem pracoval na vedoucích marketingových pozicích, ale často bylo složité něco prosadit nebo změnit. V eDéčku je to jiné – lidé jsou tu otevřenější změnám, a tak jsem se mohl pustit do spousty zajímavých projektů. Díky tomu mě práce stále baví.“

Na začátku ledna 2025 pojedeš i s dalšími kolegy z eD na CES do Las Vegas. Co si od návštěvy slibuješ?
„Jsme jedním z prvních IT distributorů, možná i první, který na tuto akci jede. CES je obrovská koncentrace novinek ze světa spotřební elektroniky a chceme tam objevit trendy, které budou hýbat trhem na Vánoce 2025. Zaměříme se na střední a menší firmy, jejichž produkty ještě nemají zastoupení v našem regionu, ale mají potenciál uspět ve střední Evropě. Chceme být první, kdo je přivede na náš trh.“

Matěji, kolik ti je let?
„34.“

Když jsme spolu dělali poslední rozhovor, zmínil jsi, že tvým snem je cesta kolem světa…
„…do 35. narozenin. To asi nestihnu, štve mě to. Na druhou stranu, s CESem budu potřetí za dva roky v Las Vegas, což je skvělá náhrada. Pořád mě ale lákají destinace jako Japonsko, Indie a Jižní Amerika. Čas od času stále hledám letenky a plánuji, kolik dní bych na to potřeboval. Ten sen mě nepouští. Jen termín asi posunu do čtyřicítky.“


Matěj Paschek

manažer inovací

Do eD nastoupil v roce 2020 jako manažer zákaznické péče. Svěřené oddělení následně kompletně inovoval a zavedl řadu digitálních nástrojů, jako je eD expert nebo autofakturace. Roky předtím získával zkušenosti v B2B i B2C marketingu – věnoval se optimalizaci prodejních kanálů a zavádění nových řešení.

Pochází z rodiny podnikatelů a obchod je součástí jeho života od útlého věku. Ve své kariéře propojuje obchod, IT a marketing, což dokonale zúročuje i ve své současné roli. Od září 2024 zastává nově vytvořenou pozici manažera inovací. Ve volném čase cestuje, jezdí na kole a hraje poker. Slabost má pro auta a společnost Apple.


Přečtěte si i další články z eDéčka