Petr Slouka: eD uzavřelo rok. Posílit chce v serverech, security i networkingu

168

eD system uzavřel 31. března další fiskální rok. O tom, jak dopadl, které faktory jej ovlivňovaly a na co je potřeba se připravit pro další období jsme si povídali s generálním ředitelem eD Petrem Sloukou.


Petře, jak hodnotíš uplynulý fiskální rok?

Dosáhli jsme obratu 10,4 miliard korun a oproti předešlému roku jsme narostli. Přiznávám ale, že plány jsme měli o tři procenta ambicióznější. Vzhledem k vývoji na distribučním trhu s IT si však myslím, že jde o pěkný výsledek.

Můžeš to rozvést?

Když naše čísla porovnám s daty výzkumné společnosti GfK, tak ve vybraných segmentech, třeba v tiskárnách a dalších produktech, jsme rostli až o několik jednotek procent více než trh. V některých jiných kategoriích trh klesal dokonce až o deset procent, nám se ale povedlo tomuto trendu ubránit.

Ve kterých segmentech eD posílilo svou pozici?

Rozhodně v kategoriích počítačů značek HP a Lenovo, a pak v networkingu. Ten má momentálně velký potenciál a my jej chceme dále rozvíjet. Hodně nám pomohl distribuční kontrakt pro značku Ubiquiti. Výrazně nám taky narostl – o 30 procent – obrat z naší značky počítačů Lynx.

Na Slovensku se dařilo i v dalších oblastech…

Ano, podařilo se obratově růst IBM týmu, který řeší projektový byznys. Úspěch tam měl i retailový tým Zuzky Šafárikové, a to také díky dotačnímu programu Digitalny žiak, kterým stát pomáhá dětem ze sociálně slabších rodin získat IT vybavení pro studium.

„Online a retail se koncentrují.“

Které značky jsme přidali za poslední rok do nabídky?

Stali jsme se oficiálním distributorem značky serverů Supermicro pro Česko i Slovensko. Dále jsme získali pro obě země do distribuce zařízení pro audio a video konference Poly, které spadá pod HP. Rozšířili jsme distribuční kontrakt pro Česko se značkou Asus, a to o kategorii počítačů, notebooků a All-In-One zařízení. A od 1. července máme i přímý kontrakt na HPE servisní služby, díky kterým nabídneme řešení i partnerům se specifickými servisními požadavky.

V poslední době jsme byli svědky změn na pozicích hlavních hráčů online a retailového byznysu. Jak to ovlivnilo eD?

Doposud kladně. U online a retailových zákazníků se nám obchodně dařilo. Zejména pak u Alzy, pro kterou jsme v reakci na to rozšířili tým. Vstup Allegra na náš trh byl totiž, přes velké ambice, hodně rozpačitý. Výsledkem je, že významná část IT byznysu skupiny Mall se přesunula právě k Alze nebo k HP Tronicu a slovenskému Nay, kteří vlastní prodejny Datart, Nay a nově také Electroworld. Došlo tak k významné koncentraci online a retailového byznysu.

Posílily i další týmy?

Rozdělili jsme dlouholetý nákupní tým starající se o HP computing a servery, a to na dva, pod manažery Víta Veveričíka a Jirku Tešnara. Serverový byznys má totiž momentálně velký potenciál, který u nás roste i z hlediska množství produktů – na servery se přeorientovalo Fujitsu, stali jsme se oficiálním distributorem Supermicro a máme v plánu přidat ještě další značky. Zároveň jde o projektový byznys, vyžadující specifické znalosti a odbornosti, které Jirka a jeho tým bezpochyby mají.

Do řad eD přibylo i jedno na Slovensku velmi známé jméno – obchodník Martin Štúr…

Ano. Martin má 25leté zkušenosti z IT trhu. Začínal na sklonku milénia ve firmě BGS, dále působil ve společnostech Toshiba, Lenovo, Asus a pět let řídil obchodní tým v AT Computers. U nás má na starost největší zákazníky z řad systémových integrátorů. V této oblasti chceme týmy posílit ještě více.

Které faktory nejvíce ovlivňovaly trh…

Určitě vysoké úrokové sazby. Jde ale o faktor, který ovlivňoval a stále ovlivňuje v prvé řadě distributory, jelikož právě na distributorech leží tíha ufinancovat ten byznys. Nechci si na to ale stěžovat. Chci spíše říct, že jsem rád, že i přes nelehkou situaci se nám podařilo tímto obdobím projít bez toho, aniž bychom museli třeba výrazně zvyšovat ceny produktů.

„Automatizace skladu byl první krok.“

A jak je na tom doprava zboží?

Její cena už není na tak vysokých hodnotách jako před dvěma lety. Z hlediska dodávek jsme ale stále v nejisté situaci. Lodní dopravu ztěžují občasné problémy s jemenskými piráty. Některé lodě proto obeplouvají celou Afriku, což logicky dopravu prodlužuje, zdražuje a narušuje přesné časování dodávek.

Kolikadenní sklad je dnes potřeba držet?

Před covidem jsme pracovali s 40denním skladem, dnes jsme na 60denním. Je to extrémní nárůst, ale je to potřeba, protože logistické řetězce z Asie jsou vratké.

Před rokem byla ústředním tématem našeho rozhovoru automatizace skladu. Jak ji s odstupem hodnotíš?

Z hlediska nové technologie a softwaru vše běží. Už jen ladíme některé procesy a postupy. Ty se ale týkají nás interně. Šlo o největší investici do skladu v historii eD a jsem rád, že ji máme úspěšně za sebou a že se podařilo technologii VertiFlex uvést do chodu za plného provozu skladu. Byl to jedinečný a náročný projekt, který jsme prezentovali i na několika logistických konferencích.

Co sklad čeká dál?

Modernizace logistiky je u nás stále na pořadu dne. Potenciál zefektivnit logistiku stále je. Automatizace byla jen první krok, dá se očekávat, že dalším bude robotizace.

Řešili jsme také umělou inteligenci (AI). Jak s ní eD dnes pracuje?

Pro tyto účely máme takzvaný projektový klub. Je to inovační tým zhruba patnácti nadšenců napříč odděleními, který řeší, jak do našich procesů smysluplně zakomponovat AI, ale i další šikovné nástroje. Díky tomu můžeme pracovat efektivněji a šetřit náklady, což je v dnešní době drahých peněz, vysokých cen za logistiku a velké konkurence opravdu důležité.

„Po security bude poptávka v důsledku NIS2.“

Co se jim například povedlo?

Třeba uvést do chodu nástroj, který sám přezkoumává nabídky a připravuje je obchodníkům, nebo jsme začali nahrávat popisky k produktům v eD SHOPu pomocí AI.

Jaká vylepšení přibyla za poslední rok v eD SHOPu?

Zákazníci v něm nově vidí u produktů množstevní ceny, ale i ty projektové, které mohou získat, pokud se účastní nějakých zakázek na dodání IT. Krom toho jsme i zjednodušili nákup bazarových kousků. Pokud je zboží v bazaru, tak se to zákazníkovi ukáže u hlavního kódu produktu. E-shop se snažíme neustále postupnými krůčky vylepšovat. Chceme, ať je pro prodejce první volbou. Místem, kde se jim nakupuje nejlépe, bez bariér a rychle.

U kterých segmentů očekáváš v roce 2024 růst?

U zmíněných serverů, storage produktů a networkingu, který můžeme určitě vytěžit více než doposud. Příležitostí je taky celá oblast security produktů, a to jak hardwarových, tak softwarových. Po těch bude poptávka v důsledku plánovaného Zákona o kyberbezpečnosti NIS2, který se dotkne mnoha firem v celé Evropské unii.

A jaký vývoj očekáváš na trhu v roce 2024 obecně?

Co se týká IT produktů, v retailu a onlinu budeme pozorovat ještě větší koncentraci byznysu a dominanci dvou hlavních hráčů – Alzy a HP Tronicu. Je otázka, zda se Allegru s tímto trendem podaří něco udělat. Dále nás čeká pokles úrokových sazeb. Sice nebude tak rychlý a velký, jak všichni zpočátku očekávali, i tak je to ale pro nás pozitivní faktor. V poslední řadě musíme počítat s tím, že může se stavem na trhu pohnout i geopolitická situace, tak jak se to stalo například před dvěma lety v souvislosti s válkou na Ukrajině. Za léta, co jsme na trhu, už jsme ale čelili opravdu mnoha neočekávatelným situacím. Všechny jsme společně s našimi partnery zvládli. A zvládneme i ty další, za což zpětně i dopředu děkuji všem výrobcům i klientům, kteří jsou s námi na společné cestě.