IT trh zná jako své boty. Nyní je ředitelem pro retail a e-tail

430

Již při studiích obchodoval s čínskými výrobci a dodával prodejcům po celém Česku. Založil vlastní retailovou síť. Prošel řadou pozic v zavedených i začínajících společnostech. Uváděl nové značky na trh. Pomáhal rozjíždět firmu, která se rozrostla až k obratu dvě miliardy korun. Nyní se usídlil v eD. Seznamte se s novým ředitelem pro retail a e-tail, Ladislavem Halešem, který od února vede tým pečující o největší IT zákazníky v Česku.


Popiš nám trochu svoji kariéru – jak ses dostal k IT?

Dalo by se říct, že v IT distribuci se pohybuji již od studií. Při škole jsem obchodoval s čínskými dodavateli a dovážel mobilní telefony a příslušenství, které jsem dodával malým obchodům po celém Česku. Později jsem založil i několik vlastních prodejen – ty jsem po deseti letech odprodal a nastoupil do obchodní společnosti, kde jsem měl na starost rozvoj obchodu s Čínou a uvádění nových značek na trh. Později jsem se přidal ke kamarádovi, který rozjížděl malou firmu se značkou Xiaomi. Prošel jsem několik pozic, podílel se na celkové tvorbě firemních procesů a postupně jsme se rozrostli až k obratu dvou miliard korun ročně. Nakonec jsem tam působil jako Head of Sales, tedy vedoucí oddělení obchodu.

Jaké zkušenosti ti předešlé pozice daly?

Za největší výhodu považuji své komplexní znalosti v oboru a detailní porozumění celému byznys modelu. Osobně jsem si prošel každou z jednotlivých činností a mám praktickou zkušenost s celým procesem – od nákupu až po prodej, včetně otázek cla, logistiky, cenotvorby, legislativy a jiných. Navíc si zakládám na osobním přístupu, a tak díky několikaletému budování dobrých vztahů mohu ze získaných kontaktů čerpat i dnes.

„Daří se nám jít proti trendu trhu.

Co tě přivedlo k nám do eDéčka?

eD jsem poznal v rámci spolupráce na mé minulé pozici ve Witty Trade. Rozhodující bylo, že budu pracovat pro firmu, která je mi blízká, a mít kolegy, na které se mohu spolehnout. Lákaly mě ale i nové výzvy a to, že budu v kontaktu s více než jednou značkou a že budu mít možnost realizovat se v tom, v čem jsem nejlepší, a sice ve vyhledávání nových obchodních příležitostí.

Jak ti role retail a e-tail ředitele sedí?

Nejvíce mě baví komunikace s lidmi a hledání řešení problémů. Stejně jako dříve pracuji se seniorním týmem, což mi vše nesmírně usnadňuje. Největší rozdíl oproti předchozím pozicím je ten, že dříve jsem se staral o menší počet značek a mohl jsem jít do detailu. Aktuálně jich mám na starosti přes 100, tedy z produktové znalosti není možné jít takto do hloubky. Na práci s více výrobci jsem se ale těšil.

S jakou vizí si nastupoval a jak se ti zatím daří ji naplňovat?

Mojí vizí je zvýšení podílu eD na trhu v IT distribuci. Nejdříve jsem se zaměřil na nastavení nových procesů, aby můj tým věděl, jak má pracovat co nejefektivněji. A musím říct, že jsem zatím spokojený. Procesy, které jsem nastavil, fungují a je to myslím vidět. Daří se nám jít proti aktuálnímu trendu na trhu, kterým je pokles IT.

„Rád otevírám nové pohledy na byznys.

Představ nám svůj tým a tvou roli v něm.

S mým devítičlenným týmem se staráme o největší zákazníky IT trhu v Česku. Jsou jimi například Alza, HP Tronic, Mall, Fast, Okay, TS Bohemia nebo Smarty. Těchto velkých firem je asi dvanáct, ale celkový počet nákupčích, se kterými jsme denně v kontaktu, je zhruba padesátka. Zaměřujeme se na budování vztahů a zákazníkům zajišťujeme kompletní podporu, od objednávek přes ceny a limity financování až po logistiku. Mým úkolem je kolegy vést, směřovat je, podporovat a rozvíjet tak, aby svou práci mohli dělat co nejlépe, a třeba jim i otevírat nové pohledy na byznys. Týmu poskytuji každodenní podporu formou one-to-one meetingů a společného hledání řešení.

Po dalšího tvá pozice obnáší?

Nastavovat procesy a automatizace, vyhledávat nové obchodní příležitosti a pomáhat s rozvojem stávajících projektů, konkrétně třeba Tesla Smart. Denně se zabývám analýzou prodeje, statistikami a řeším případné problémy se zákazníky na vyšším levelu. V nejbližší době se chci více zaměřit na automatizaci nově nastavených procesů, včetně kontrolních mechanismů.

Jak vnímáš aktuální situaci na trhu?

Pro trh IT je to nelehká doba. Nemyslím si, že se nastartuje tak brzy, jak se původně očekávalo. Naopak bych řekl, že na nás ještě dolehnou faktory, před kterými jsme utíkali, například ceny energií, hypotéky, úroky. Trh je navíc stále ještě nasycen z dob covidu. Z pohledu distribuce je čím dál obtížnější zasahovat do obchodní strategie značek. Dostáváme se pod větší tlak od všech dodavatelů, doba je obtížná pro všechny. Oproti dřívějšku je proto stále komplikovanější shodnout se na win-win situaci.

„Byznys je o vztazích a obchodním chápání.

A co od tebe může tvůj tým očekávat?

Že je podržím i v této nelehké době a že vždy najdeme společné řešení. Absolutně nejdůležitější je pro mě důvěra a vědomí, že se na sebe můžeme vzájemně spolehnout. A to stejné od členů svého týmu očekávám i já – byznys je totiž především o vztazích a obchodním chápání.


Ladislav Haleš, ředitel pro retail a e-tail

Ostřílený matador se zkušenostmi s obchodováním s Čínou, vlastní retailovou sítí i uváděním nových značek na trh IT. Jeho posledním působištěm byl post Head of Sales pro značku Xiaomi ve společnosti Witty Trade, kde vedl tým manažerů pro klíčové zákazníky a oddělení produktových manažerů. Jeho hlavními přednostmi jsou nastavování a automatizace procesů, rozvoj značek a vyhledávání nových obchodních příležitostí. Ve volných chvílích se mění v zapáleného cestovatele s vášní pro potápění a motorky Harley-Davidson. Tyto koníčky nejraději sdílí se svou ženou – při ponoru ji požádal o ruku a také svatební cesta se nesla v duchu potápění se žraloky.