Petr Dospiva: Je potřeba být flexibilní a využít potenciál

353

Nákupní tým mobilit má od února nového lídra. Nejde však o žádného nováčka, Petr Dospiva působí na trhu s mobily již téměř 20 let. Před šesti lety pomáhal se vstupem na český trh značce Xiaomi, nyní chytrým produktům Tesla.

Jak se podle něj za dvě desítky let trh proměnil? A jaká úskalí, ale i příležitosti v současnosti nabízí?


V eD jsi pracoval sedm let v pozici produktového manažera. Kterého úspěchu si z té doby nejvíce ceníš?

Jsem pyšný na to, že jsme na našem trhu pomohli rozjet jednu z top tří značek na mobilním trhu – Xiaomi. Stálo nás to spoustu tvrdé práce a úsilí. Nechci však žít z historie. Věřím, že další úspěchy nás čekají, ale musíme jim jít naproti.

Jaké budou tvé první kroky v pozici týmlídra mobilit?

Mým prvním úkolem byl plán na další fiskální rok, základní stavební kámen celého byznysu. Letos je to podle mě důležitější než kdy jindy, jelikož se nacházíme v době, kdy nikdo nemůže plýtvat energií tam, kde to nepřináší hmatatelné výsledky. V následujících týdnech chci navštívit klíčové dodavatele a klíčové zákazníky a pustím se do hledání nových obchodních příležitostí.

Prozradíš více?

Velký potenciál vidím například u značky Honor nebo v telefonech Motorola. Distribuci chci ale rozšířit nejen o značky mobilních telefonů. Do portfolia bych rád dostal další produkty pro chytrou domácnost. Na trhu je stále spousta zajímavých možností. Konkrétnější být zatím nemohu, jednání jsou teprve v procesu.

„Každý rok obměníme přibližně tisíc až patnáct set položek.“

Co od svého týmu očekáváš?

Od kolegů očekávám otevřenou komunikaci, proaktivitu jak ve směru k dodavatelům, tak ve směru k zákazníkům, zápal a chuť věci posouvat dopředu. Máme malý tým, a proto je potřeba, aby každý z nás odváděl maximum.

S kolika značkami a produkty unita mobilit pracuje?

Naše portfolio zahrnuje asi 50 značek, mezi kterými jsou například Samsung, Xiaomi, Realme, Roborock, Tesla, TomTom, Jabra nebo iGet. Jde zhruba o čtyři až pět tisíc aktivních položek, které jsou zákazníkům k dispozici. Zároveň každý rok obměníme tisíc až patnáct set položek, což dokládá rychlost a dynamiku mobilního trhu.

„Tesla začala v roce 2022 viditelně žít.“

O které značky jste v minulém roce portfolio doplnili?

Vyzdvihl bych Teslu Smart. Projekt, na kterém spolupracujeme nejen jako distributor, ale podílíme se i na jeho kompletní strategii, od návrhu produktu až po prodej. V nabídce ji máme déle než rok, ale v roce 2022 začala na trhu opravdu viditelně žít. Podařilo se nám s ní meziročně zdvojnásobit obrat, což hodnotím jako velmi dobrý výsledek. S Teslou jsme navíc teprve na začátku cesty a otevírají se nám i zahraniční trhy – nyní ji distribuujeme do Maďarska, Polska, Litvy, Lotyšska a máme zákazníka i ve Spojených arabských emirátech.

Na trhu telekomunikací působíš 20 let. Jak se proměnil?

Většina z nás zažila celý technologický vývoj od tlačítkových telefonů po současné smartphony, které jsou výkonově na úrovni počítačů. To je samozřejmě nejvýraznější proměna. Z hlediska byznysu si trh prošel stavem, kdy byly rozdány karty mezi čtyři až pět hráčů, přes boom čínských B a C značek až do nynějška, kdy se znovu vracíme k původnímu trendu. Aktuálně si většinový podíl na trhu rozebírají pouze tři lídři.

„Příležitosti jsou v každé době.“

Jak se v praxi projevuje dynamika mobilního trhu a jaká úskalí přináší?

Výrobci nabízejí vyšší desítky nebo i stovky nových modelů ročně, což zkracuje životnost modelů předešlých. Velmi rychle dochází k takzvanému price dropu, zakčnění ceny. Je to výzva pro celý trh, od plánování výroby až po marketingové kampaně u prodejců. Každý mobilní telefon na sebe zároveň nabaluje obrovské množství příslušenství, které trh nafukuje o desetitisíce položek, což není snadné spravovat.

Jaká je aktuální situace na trhu s mobily?

Analýzy ukazují, že trh s mobilními telefony zpomaluje. Překulil se z problémů v dodavatelském řetězci až k současné snížené poptávce. Ať chceme, nebo ne, mobily jsou zbytné zboží. A zbytnosti nahrává to, že i relativně levný telefon je dnes dobře vybaven, takže zákazník nemá pnutí jej měnit tak často.

Co očekáváš, že se na trhu v roce 2023 odehraje?

V prvním půlroce bude pokračovat trend poklesu, zpomalování trhu. Druhá půlka se těžko predikuje, ale nebude z hlediska byznysu jednoduchá. I v takové době se však dají najít příležitosti. Je potřeba být flexibilní, umět se přizpůsobit situaci a využít potenciál, který doba nabízí.

Kde vidíš potenciál?

Určitě v takzvaném IoT, internetu věcí, nebo chytré domácnosti. Zákazníci zjišťují, jak moc jim může propojování zařízení do jednoho systému zjednodušit správu domácnosti. Sice tento segment zaznamenal v roce 2022 pokles, ten však spíše zapříčinily problémy s dodávkami. V roce 2023 očekávám, že se vrátíme k růstovému trendu. Kdybych měl být konkrétní, tak velmi aktuální je chytrá regulace energií a vytápění. Zájem je o produkty propojitelné s tepelnými čerpadly, o senzory teploty nebo vlhkosti.


Petr Dospiva, manažer skupiny nákupu pro mobility

Jeho kariéra je již bezmála 20 let spjatá s obchodem telekomunikačních zařízení, který poznal z několika pozic i úhlů pohledu. Má za sebou jednání se zástupci výrobních továren v Číně, budování nové značky na českém trhu, ale i osobní zkušenost s prodejem koncovým zákazníkům. Do eD přišel před sedmi lety se zkušenostmi z firem jako Intelek, Joyce ČR nebo Electro World. Pracovní dny rád začíná aktivně, ranním během. Mimo to má rád jízdu na kole, s kamarády pravidelně jezdí i na několikadenní bike tripy. Většinu volného času však věnuje své rodině. Má téměř tříletou dceru a několikatýdenního syna.