Jakub Kvaček: Na viry Avast dohlíží skrze stamiliony tykadel

93

Všechno zlé je pro něco dobré. Potvrzuje to i příběh firmy, na jehož začátku stála jedna zavirovaná disketa. Stačilo jen, aby se dostala do správných rukou. Psal se rok 1988 a nějak takto se zrodila značka Avast, nově spadající pod křídla společnosti Gen Digital.

Mužem, který si dnes již archaické zařízení vzal od svého kolegy domů, aby přišel na kobylku hackerské pasti, nebyl nikdo jiný než Pavel Baudiš. Na počítači modelu Olivetti M24 se mu za víkend povedlo napsat první program na odstranění viru, se kterým se pak začátkem nového týdne pochlubil kolegovi Eduardu Kučerovi.

A protože ani jednomu nechyběl cit pro rozpoznání dobré podnikatelské příležitosti a tah na branku, rozhodli se společně začít prodávat antivirová řešení. Česko a Slovensko byly v tomto novém odvětví v devadesátých letech opravdovými průkopníky. Fotbalovou hantýrkou se v oblasti antivirů hrála v našich zeměpisných šířkách Premier League. A Avast připomínal Manchester United devadesátých let, s Beckhamem v sestavě.

Stahování zdarma rozjelo boom

Stejně jako slavný klub se i Avast mohl opírat o stovky milionů fanoušků. Obrovskou základnu příznivců si získal především ve chvíli, kdy byl uživatelům nabídnut ke stažení zdarma. Tím si získal sympatie řady nadšenců po celém světě, kteří jej ve svých zemích šířili dále. Popularitu si navíc drží dodnes, kdy jeho služby a služby ostatních produktů Gen Digital využívá zhruba půlmiliarda uživatelů.

„Zpočátku Avast cílil jen na domácí uživatele, dnes chrání i firmy.“

Po svém vzniku se Avast zaměřoval především na ochranu elektronických zařízení domácích uživatelů, postupem času se ale začal více zajímat také o firemní zákazníky. Na jeho proniknutí do kanceláří měl velký podíl i Distribution Account Manager Jakub Kvaček. Právě s tímto úkolem do firmy před deseti lety nastoupil a naplnil ho do posledního puntíku.

Studenta literatury pohltila vlna IT byznysu

Kdo ví, jakou kariéru si ještě o pár let dříve maloval, když se coby student Karlovy univerzity v Praze věnoval studiu anglického jazyka a literatury. Po promocích se ale i on svezl na vlně IT byznysu devadesátých let. „S několika kamarády jsme vytvořili webovou stránku. Snažili jsme se vymýšlet různorodý obsah, který by zaujal návštěvníky, sázeli jsme třeba na nabídku volnočasových aktivit. Byla to nejspíše ta nejzábavnější část mé kariéry,“ hodnotí s úsměvem Jakub Kvaček.

Jeho stránky nakonec odkoupila společnost Telecom Austria a on se mohl zaměřit na další profesní výzvy. Svět jedniček a nul už ale neopustil. Po čtyřleté zastávce ve Vodafonu a šestileté štaci v Microsoftu spojil svůj pracovní život se značkou Avast.

„Služby odlišují Avast od konkurence.“

Jeho roli, kterou před deseti lety ve světoznámé společnosti přijal, jsme už předeslali. Jakub Kvaček a jeho tým od počátku čelil nelehké výzvě – dostat Avast do firem. Jak ale přesvědčit firemní klientelu k využívání služeb právě Avastu, když téměř stoprocentní úspěšnost zachycení škůdce dokáže garantovat tolik antivirových programů?

„Zaměřili jsme se hodně na služby. Jakým způsobem je řešena komplexnost ochrany, jak moc user-friendly produkt nabízíme, jak dobře se s ním klientům pracuje. To byl velký krok, díky kterému se Avast dokázal odlišit od jiných,“ podotkl úspěšný manažer, který má ve firmě na starost region střední a východní Evropy.

Fúze pomohly Avastu k růstu

Konkurenční výhodu zajistilo Avastu v roce 2016 také spojení se značkou AVG, která byla více zaměřena na firemní klientelu. „To dodalo potřebný impuls k růstu právě v korporátní části antiviru,“ vysvětluje Jakub Kvaček. Od té doby hrály produkty orientované na firmy v Avastu prim.

Jakub Kvaček, Distribution Account Manager pro střední a východní Evropu

O pár let později uzavřel Avast ještě jeden sňatek z rozumu, a to se společností NortonLifeLock. Těžily z něj obě strany – NortonLifeLock do spojení přinesl silnou oblast ochrany identity, Avast pak ochranu soukromí. Vzájemně si pomohli i s expanzí na nové trhy. Zatímco Avast šel do spojení se silnou základnou uživatelů v Evropě či Brazílii, NortonLifeLock sázel na USA.

Fúze v listopadu 2022 dala oběma hráčům další obrovské možnosti pro vývoj. „V jednoduchosti bych to popsal tak, že po spojení jsme všichni z jednotlivých firem vysypali hračky na stůl a teď přemýšlíme, jak je nejlépe využít. Ty dílky tady jsou, jde o to z nich poskládat co nejšikovnější ochranu,“ podotkl trefně zástupce významné firmy.

NortonLifeLock ani Avast nepřišly po spojení o své jméno, identitu ani vlastní týmy zaměstnanců. Oficiálně jsou však nově součástí společnosti Gen Digital, která se aktuálně chlubí půlmiliardou uživatelů ve více než 150 zemích světa. „A v tom je její hlavní síla,“ míní Kvaček a myšlenku dále rozvádí. „Uživatelé totiž slouží jako taková tykadla. Právě oni jsou neustále vystavováni útokům a díky tomu se společnost dozvídá o tom, co se v kyberprostoru děje. Tomu pak můžeme přizpůsobovat produkty.“

Covid jako velká zkouška antivirů

Dalším gamechangerem v antivirových řešeních se pak stala epidemie, která v roce 2020 zasáhla svět. Šíření covidu a s ním související rozvoj práce na home office zvýšil nároky na bezpečnost využívaných zařízení a sítí, ke kterým se zaměstnanci stále častěji připojují ze svých domovů.

„Více jsme se zaměřili na cloudové konzole, přidávání vrstev ochrany, správu aplikací, bezpečné připojení na wi-fi či detekci slabých míst, na které se postupně nabalují nové prvky ochrany,“ vysvětlil Jakub Kvaček. Právě covid ve výsledku pomohl antivirovým firmám posílit vývoj a získat nové příležitosti. Covidovým dítětem Avastu tak byla například free platforma Business Hub, ze které si uživatel vybírá produkt podle toho, co mu osobně dává smysl. Postpandemickou novinkou je i Avast One, který se zaměřuje na individuální ochranu koncových zákazníků.

I do budoucna jsou cíle Jakuba Kvačka a produktů Avast stejné – zajistit zákazníkům bezpečí v kyberprostoru. A to přesto, že útoky hackerů jsou stále četnější a sofistikovanější. „Tato doba s sebou nese spoustu rizik. Řada lidí si je neuvědomuje a nebojí se o sobě stále sdílet velké množství informací, které z nich pak činí snadnou oběť. Stejně tak u firem stále vidíme velké mezery, na které se pak zaměřují cílené útoky hackerů. Proto se Gen Digital snaží dát lidem i firmám nejmodernější nástroje, které jim pomohou správně se chránit. A proto naše služby budou potřeba i v budoucnu,“ uzavřel zástupce společnosti Gen Digital.