Michal Med: Ani vysloužilá tonerová kazeta nepatří do koše

117

Je to právě sto let, kdy se ve francouzské oblasti proslulé vynikající kuchyní, divokým pobřežím i dvojicí vzpurných vesničanů Asterixe a Obelixe zrodila firma Armor. Svým názvem vzdala hold domovskému regionu Bretani, kterému se za dob Galie říkalo Armorika, a hrdě vykročila za úspěchem v odvětví kancelářského tisku.

Historie firmy se začala psát v bretaňském městě Nantes na severozápadě Francie roku 1922 a již od svého počátku Armor vyráběl to, co bychom dnes nazvali spotřebním materiálem pro kancelářský tisk. Jen si tuto definici musíme zasadit do kulis tehdejší doby, kdy se ještě nejednalo o tiskárny a multifunkce, ale o specializaci na razítkové a tiskové barvy, barvicí pásky do psacích strojů nebo uhlový papír.

Za sto let svět urazil dlouhou cestu od kopíráků ke kopírkám a s rozvojem celého segmentu nezadržitelně rostla i firma Armor. Ta dnes působí na čtyřech kontinentech a při ročním obratu přesahujícím 250 milionů eur dává práci bezmála dvěma tisícovkám lidí.

„V termotransferovém tisku jsme světová špička.“

Firma platí za univerzála v sektoru kancelářských potřeb a dodává kompletní sortiment spotřebního materiálu pro kancelářský i domácí tisk. V jejím portfoliu jsou také inovativní materiály pro 3D tisk, fotopapíry a čisticí prostředky pro IT či fotovoltaické fólie.

V širokém moři nabízených produktů má Armor své vlajkové lodě. Firma je dnes například největším světovým výrobcem TTR pásek. „V oblasti přesného termotransferového tisku v náročném průmyslovém prostředí jsme absolutní světová špička,“ podotýká jednatel společnosti Michal Med.

Od cestovky k tiskárnám

Absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze si zájem úspěšné firmy získal svou vrozenou podnikavostí. Už před revolucí zkoušel s přáteli rozjet cestovku.

Po roce 1989, kdy už slovní spojení soukromá firma konečně přestalo znamenat cosi nežádoucího, stál u zrodu firmy, která se specializovala na dovoz spotřebního materiálu pro kancelářské stroje.

„Spolupracovali jsme s firmami z mnoha evropských zemí a jedním z partnerů byl i francouzský Armor,“ zavzpomínal na první setkání se značkou.

Michal Med k ní přilnul natolik, že se s Armorem rozhodl spojit svou další profesní kariéru, a to formou spolupráce join venture. Od roku 1997 tak, zjednodušeně řečeno, vede českou odnož firmy – Armor s. r. o.

„Že v ní a v jejím čele vydržím až skoro do důchodu, to mě tenkrát skutečně nenapadlo,“ glosuje z pozice jednatele. S firmou za pětadvacet let od propojení zažil éru divokých devadesátek, technologickými novinkami prošpikovaný vstup do nového milénia i celosvětové apely ekologů sílící zejména v posledních dvou dekádách.

Vysloužilým tonerovým kazetám vdechnou nový život

Šetrnější přístup k životnímu prostředí je pro Armor aktuálně jednou z priorit. Což nedokazuje prázdnými gesty, ale činy. Firma totiž spustila program, který se zaměřuje na renovaci tiskových kazet prodávaných pod značkou OWA Armor.

„Zajišťujeme jejich následný sběr, roztřídění a rozebrání až do jednotlivých komponent a jednotlivých materiálů, které pak použijeme buď pro vlastní výrobu, nebo prodáme našim partnerům jako surovinu,“ vysvětluje princip programu manažer společnosti.

„Co vznikne z původního toneru uvidíte v reportu.“

Vysloužilá tonerová kazeta se tak mávnutím recyklačního proutku promění třeba ve stojánek na tužky, pravítko, dětskou sportovní helmu, nebo plastové okno. „Co vznikne z jejich původní tonerové kazety mohou sledovat naši partneři v podrobném reportu, který je jim na konci každého období dostupný a může být součástí jejich výročních a CSR zpráv,“ podotýká Michal Med.

Zelená řešení už nejsou klíčová pouze pro západní svět, iniciativa Green Deal se čím dál hlasitěji začíná prosazovat i v našich zeměpisných šířkách. Tuzemský veřejný sektor tak bude stále častěji začleňovat ekologické aspekty do požadavků na dodavatele. Značka Armor je na to připravena.

Myšlenku bezodpadového tisku jí v našich končinách pomáhá marketingově prodat i eD. „Díky rozsáhlé síti partnerů eD si můžeme být jisti, že firem z oboru, které o nás ještě neslyšely, už mnoho nebude,“ pochvaluje si šéf Armor s. r. o.

S eD si vzájemně pomáháme k lepším výsledkům

Stejně jako ve sportu často rozhoduje o výsledcích týmová chemie, je i v byznysu úroveň vzájemných vztahů mezi obchodními partnery jedním z klíčových faktorů úspěchu.

A podle Michala Meda to mezi Armorem a eDéčkem rychle zajiskřilo.„Můžeme se jeden na druhého spolehnout, což nám oběma pomáhá dosahovat velmi dobrých výsledků,“ oceňuje.

Armor a eDéčko už společně čelilo řadě výzev v čele s koronavirem. S covidovou dvouletkou se ale obě firmy popraly se ctí, a tak mohou v době snad již doznívající pandemie vršit další společné plány.

Jedním z aktuálních cílů Armoru ve vztahu ke svému distributorovi je rozšíření značky na další trhy, kde eDéčko působí. „V současné době pracujeme na prezentaci naší značky na polském trhu,“ podotkl Michal Med.

Podle něj má firma zákazníkům dychtícím po novinkách stále co nabídnout. „Neustále se vyvíjí naše portfolio kopírkových kazet, kazet pro laserové a inkoustové tiskárny, pásek do popisovačů i filamentů do 3D tiskáren,“ vysvětluje manažer.

A skutečné inovace dokáže podle Michala Meda český i slovenský zákazník ocenit. „Ve srovnání se západní Evropou se tady koncoví uživatelé zajímají o produkt do poměrně hlubokých detailů. Díky své přirozené zvídavosti dokáží záhy odhalit, zda se nejedná pouze o marketingový trik. A to nám vyhovuje,“ uzavírá Michal Med.