Tomáš Kasl: Není málo mobilů, ale modelů a značek

292

Nákupní tým mobilit má od srpna 2021 nového lídra – manažera Tomáše Kasla. Jak říká, není čistokrevný BUMák (BUM = Business Unit Manager), svou pozici představuje jako nákupně-obchodní. Usilovat bude o příchod nových značek na český a slovenský trh, ale také o rozvoj spolupráce s mobilními operátory.


S jakými zkušenostmi na novou pozici přicházíš?

Je to mix znalostí získaných prací s telefonními operátory, dodavateli a čínskými značkami. Téměř pět let jsem pracoval v O2 Czech Republic. Zažil jsem dobu, kdy byla ještě součástí španělské skupiny i její odkup společností PPF. Díky zkušenostem z telco byznysu vím, jak operátoři fungují, jaké mají požadavky a co potřebují. Dokážu tak odhadnout, co od nás očekávají.

„U telco operátorů máme mnohem větší potenciál.“

Jsme přední distributor, velká, stabilní a kapitálově silná firma, proto jsem přesvědčen, že máme u telco operátorů mnohem větší potenciál z hlediska obratu.

Můžeš přiblížit zkušenosti s dodavateli a Čínou?

Po odchodu z O2 jsem s operátory pracoval ze strany dodavatele, vedl jsem obchodní tým v Huawei a před nástupem do eD jsem pro Oppo vytvářel strategii ke vstupu na český trh. Znám tak mnoho lidí nejen z řad O2, ale i Vodafonu a T-mobilu. Spolupracovali jsme na různých obchodních a marketingových projektech. Cenná zkušenost je pro mě spolupráce s čínskými značkami. Číňané jsou velmi specifičtí, nároční a vyhledávají mezi partnery lidi, kteří mají zkušenosti s prací s tamními firmami.

Jaké kroky můžeme nyní očekávat od unity mobilit?

Hlavní cíl je stát se významným dodavatelem pro telco operátory. Na to musíme jít od píky. Nevidím problém v tom, že by někdo neměl rád eDéčko. Jen je tento byznys konzervativnější a nakupuje se od toho, od koho je zvykem.

„Není to jen o tom být atraktivní z hlediska cen, atraktivní musí být samotná spolupráce s námi.“

Musíme zmapovat nákupní proces operátorů, zjistit, kdo poptává jaké zboží, kdo má jaké potřeby, a proaktivně se jim věnovat. Není to jen o tom být atraktivní z hlediska cen, atraktivní musí být samotná spolupráce s námi. Druhý důležitý cíl je navýšit počet značek, zejména v kategorii mobilních telefonů. Jde o dynamický a vysoce konkurenční trh, který výrazně ovlivňují východoasijské firmy a jejich chápání světa. Když chce evropský manažer dojít z místa A do místa B, jde co nejpříměji. Východoasijci sice také dorazí do místa B, ale mezitím udělají spoustu zatáček a protichůdných rozhodnutí. To determinuje nároky na distributora a jeho obchodní i nákupní tým.

Co z tvé strany může očekávat tvůj pětičlenný tým?

Určitě tlak na proaktivitu a komunikaci. Problémy řeším hned, nic nesmí zůstat nezodpovězené. Nemám rád, když něco vyhnívá. Nechci slýchávat výmluvy, proč něco nejde, ale naopak očekávám nápady, jak danou situaci řešit. Pravda, která byla pravdou před šesti měsíci, nemusí být pravdou dnes. Také chci tým naučit myslet více obchodně. K tomu potřebuji, aby jeho členové chtěli sami růst a byli připraveni přijmout i jinou roli než v minulosti.

Co to znamená?

Náš segment je velmi dynamický a je důležité, abychom nedělali jen produktový management. Každý produktový manažer by měl mít jasno, kdo je jeho zákazník a jaký je jeho potenciál. Zároveň mít přehled, kdo je konkurence značky a jak je úspěšná. Tím, že jsme distributor, tak v prvé řadě musí produkťák umět prodat zboží interně, našemu obchodníkovi. Až pak jej prodává obchodník zákazníkovi.

Mění vaši práci aktuální nedostatek mobilů na trhu?

Problémy s dodávkami jsou. Není dostatek komponentů, chybí výrobní kapacity. Denně řešíme boj o každou dodávku, to se dříve nedělo. V říjnu roku 2020 jsme například prodali 29,5 tisíce mobilů Xiaomi měsíčně, v říjnu 2021 jen 9,5 tisíce. Přitom by nebyl problém prodat jich stejně, avšak nejsou. Stojím si ale za tím, že se nejedná vyloženě o nedostatek mobilů jako takových, ale o nedostatek konkrétních modelů a značek.

„Není problém koupit mobil v určité cenové kategorii.“

Koncový zákazník trpí tím, že nejsou právě ty značky a modely, které on chce. Je rozmazlovaný promoakcemi a zvyklý na etablované značky, chce Xiaomi nebo Samsung. Na český i slovenský trh však stále vstupují nové značky. Ty mají telefony ve srovnatelné kvalitě, stačí je proto jen zákazníkům představit a nabídnout. Aktuálně to jsou zejména ty z čínského koncernu BBK Electronics Corporation jako Realme, OnePlus, Oppo nebo Vivo. Obecně tedy nesouhlasím s tím, že by si koncový zákazník nemohl koupit mobil v určité cenové kategorii.

Jaký je trh s mobily ve srovnání s IT trhem?

Nejsem odborník na IT trh jako celek. Můj názor je, že trh s mobily i příslušenstvím k nim je velmi dynamický. Mobilní telefon totiž není jen pracovní nástroj, stal se módním doplňkem. Mohl by sloužit mnoho let, ale je to s ním jako s oblečením. To si lidé také nekupují proto, aby jej nosili až do rozpadnutí. V České republice se ročně distribuují tři miliony mobilů na deset milionů obyvatel. Čína dnes chrlí jeden model za druhým, což zkracuje jejich životní cyklus a trh je tak dynamický a náročný pro dodavatele. Například vlajková loď Huawei vydržela ještě nedávno dvanáct měsíců, dnes se mění po šesti měsících a již po dvou jsou slevové akce.

Jak odhaduješ vývoj na trhu v roce 2022?

Na českém ani slovenském trhu nebude nedostatek telefonů. Předpokládá se, že za rok 2021 celkový trh s mobilními telefony klesne o šest procent. To znamená, že se v Česku z důvodu pandemie a lockdownu prodá o 180 tisíc mobilů méně. My jako distributor máme nyní za úkol pomoci dostat na trh další značky. Zároveň by se měla odehrát změna v uvažování koncového zákazníka, musí nové značky přijmout. S tím jako distributor můžeme pomoci, ale především je to práce výrobců, jelikož je třeba připravit dobrou marketingovou strategii a komunikaci do trhu.


Tomáš Kasl, manažer nákupu pro mobility

Do eD a světa IT distribuce vstoupil v srpnu 2021 s bohatými zkušenostmi z trhu s mobilními telefony, které získal prací pro mobilní operátory, dodavatele, ale i čínské značky.

V posledních deseti letech zastával obchodní pozice v nadnárodních firmách, jako je O2, Huawei či Oppo, kterému pomáhal se vstupem na český, slovenský i maďarský trh.

V eD je zodpovědný za tým starající se o skupinu zboží, jako jsou mobily, nositelná elektronika, příslušenství, powerbanky a další. Krom toho zajišťuje rozvoj byznysu a udržování vztahu s telefonními operátory. Ve volném čase rád uniká mimo realitu všedních dní do přírody, jízdou na motorce, čtením nebo poslechem hudby.