Radovan Hošek: České routery Turris už chybí jen v Antarktidě

162

Aby si zákazník na webu vyhledal vysoce zabezpečené wi-fi routery s globálním ohlasem, nemusí v prohlížeči opustit českou doménu. Stačí na klávesnici vyťukat turris.cz a rozprostře se před ním projekt, který se z Česka brzy rozšířil do sedmdesáti zemí světa.

Na značce Turris, pocházející z kanceláří organizace CZ.NIC, je české úplně vše. Výrobu, výzkum i její vývoj obstarává parta třiceti lidí napříč Prahou, Plzní, Českými Budějovicemi a Brnem. Na základech a se zázemím, které značce poskytl správce .CZ domény (tedy zmíněný CZ.NIC – pozn. autora), vystavěli tito profesionálové produkt, který záhy překročil hranice České republiky. Zákazníky si tento ryze český projekt získal především důrazem na bezpečnost internetového připojení.

„Jakmile se objeví útok, technici se o něm hned dozvědí a začnou ho řešit.“

Mezi uživatelem a hackerem totiž vývojáři Turrisu vytvořili hradbu – dynamický firewall Turris, který dokáže odrážet i nejnovější kybernetické hrozby. Ptáte se jak? Klíčovou vlastností Turrisu je, že každý router průběžně sbírá informace o tom, co přichází do jeho sítě a odesílá je k vyhodnocení do centrály. Jakmile se objeví nějaký útok, technici se o něm hned dozvědí a začnou ho řešit. Poté vyšlou varování všem routerům zapojeným v tomto unikátním systému.

Od října s pomocí eDéčka

Přestože je to teprve nedávno, kdy k zájemcům zamířily první kusy Turris 1.0, české wi-fi routery Omnia a Mox, nebo dedikovaný firewall Shield, produkty už si od roku 2013 vyzkoušeli uživatelé na všech kontinentech. Tedy s výjimkou Antarktidy. Prozatím. Vždyť jak se říká, kvalitní obchodník prodá i Eskymákovi lednici. A zkušených obchodníků je v Turrisu celá řada. Jedním z klíčových členů týmu je manažer prodeje Radovan Hošek. Absolvent elektrotechnické fakulty na ČVUT měl k IT produktům blízko odjakživa. Už během vysokoškolského studia si přivydělával jejich servisem a prodejem. K Turrisu se v dubnu minulého roku připojil již obohacen o mnohaleté zkušenosti s prací pro světové značky, jako jsou Fujitsu, IBM, Samsung a další. „V drtivé většině se jednalo o produktové manažerské pozice,“ říká Radovan Hošek, když představuje svou osmnáctiletou profesní dráhu.

Wi-Fi aktivní prvek Turris Omnia 2020 se pyšní vlastnostmi jako Wi-Fi 2GB, 5x GLAN, 1x SFP, 2x USB 3.0, 3x miniPCI-e.

V CZ.NIC je úkolem jeho týmu routery Turris celosvětově propagovat, prodávat a konzultovat se zákazníky a partnery jejich možnosti. S distribucí pro český a slovenský trh značce od října loňského roku pomáhá eD system. Z čerstvého svazku podle Radovana Hoška těží obě strany. „Když jsem poprvé přednášel v Turris barvách loni v září na semináři eD na Kunětické hoře, zeptal jsem se účastníků: ‚Kdo nebo co je Turris?‘ Tehdy se zvedly ruce dvou lidí z několika desítek přítomných. Dnes, po sérii online školení, mailingů a webinářů je situace naprosto odlišná. A za to patří díky i týmu eD,“ podotkl manažer prodeje.

Pořádání různých akcí se v době koronavirové pandemie muselo přesunout do online světa. I s tím si ale podle manažera Turrisu eDéčko poradilo. „Bylo obdivuhodné, jak rychle a efektivně překlopilo standardní eventy do online prostředí. Účast na nich se oproti face to face eventům snad ještě navýšila,“ pochvaluje si. Turris našel dle slov svého manažera v eD silného partnera se zdravým hladem po byznysu. „Od skladu, logistiky, přes promoakce a další zajímavé nápady. Vše funguje naprosto bez výhrad.“

eD system se zase může chlubit spoluprací s ryze českou značkou s výjimečnými vlastnostmi produktů. „Jedná se například o vysokou úroveň zabezpečení, vždy aktuální dynamický firewall nebo pravidelnou aktualizaci firmware jedenkrát až dvakrát měsíčně,“ vyzdvihuje plusy svěřené značky produktový manažer eDéčka Lukáš Owczarzy.

„Novinky uvádíme na českém a slovenském trhu vždy jako první.“

Nejprve my, pak ostatní

Český a slovenský zákazník je v případě Turrisu stavěn do příjemné, a ne tak obvyklé pozice. Zatímco zpravidla se o technologických novinkách dozvídá s drobným či větším zpožděním za „vyspělejším západem,“ v případě produktů Turris je tomu přesně naopak. „Novinky uvádíme na českém a slovenském domácím trhu vždy jako první,“ podotýká Radovan Hošek.

Přes neskrývaný patriotismus se značce daří celosvětově. Roste ve dvouciferných číslech. „V roce 2020 jsme prodali přes pět tisíc produktů. S ohledem na plánované aktivity a otevřené obchodní případy je náš reálný výhled na tento rok více než trojnásobný,“ věří Hošek. Jsou to smělé cíle, zvlášť v době, kdy si řada výrobců líže rány spojené s dopady koronavirové pandemie. Také Turris se musel situaci přizpůsobit, ale poradil si. „Covid vše ovlivnil, zejména cestování. Takže v průběhu loňského roku to bylo primárně o telefonech a videokonferencích. Což je škoda, ale je to zvládnutelné,“ poznamenal zástupce značky.

Cestování je přitom v normálních časech běžnou součástí života Radovana Hoška. A manažer Turrisu už se těší, až zase bude moci vyrazit za hranice. „V profesním i soukromém životě mě nejvíce posunulo právě cestování. Potkávat nové lidi, národy, naučit se chápat, proč někdo reaguje tak a druhý zase jinak. Tohle byla, je a bude pro mě ta nejlepší mezinárodní univerzita,“ vysvětluje.

Epidemie lidstvo připoutala ke svým domovům a ukázala, že práce a studium z improvizovaných domácích kanceláří a učeben nemusí nutně vést k horším výsledkům. S rostoucí digitalizací lze očekávat i vyšší poptávku po připojení. Turris ve spolupráci s eD system na to chce být připraven. „Je na naší společné práci a úsilí, aby to byla právě poptávka po bezpečném řešení. Takovém, které má jednoznačný původ, je průběžně aktualizované a nabízí výborné celkové náklady vlastnictví. Za tím vším bude stát dlouhodobá a efektivní osvěta u partnerů a koncových zákazníků,“ doplnil Radovan Hošek.

Také v roce 2021 plánuje Turris představit několik novinek z řad produktů a služeb. Jedna z nich se objeví v nabídce poměrně brzy. Konkrétnější ale zatím zástupci značky být nechtějí. „Zůstaňte naladěni na Turris vlně a sledujte nás online na Twitteru a Facebooku,“ radí.