Rok 2021? Online vzroste, strašák zůstane

221

Pražský obchodní tým má od 1. října 2020 nového šéfa. Žádný učeň to není. Jeho eD příběh se začal psát již před 20 lety. Řeč není o nikom jiném než o Janu Vančatovi, dlouholetém řediteli brněnské a pardubické pobočky.

Kdo ti nově přibyl do týmu?

Jde o velmi stabilní tým, který tvoří pět obchodníků, asistentka a studentka. Nejzkušenějším členem pražského obchodu je Martin Kruncl, v roce 2021 bude v eD 20 let a historicky se specializuje na digi-foto zákazníky. S ním na středisku pracuje již pět let David Ruml. K dalším letitým obchodníkům patří Michal Dykast, který na pražské pobočce působí už devět let. Tito tři mají na starosti skupinu největších integrátorů z pražské pobočky, operátory spojené s mobilní komunikací a zákazníky digi-foto. Na druhém středisku je již šest let Karel Hruschka a dva roky Roman Holub s podobným portfoliem zákazníků a velkým podílem v komoditě Xiaomi. Týmu pomáhá asistentka Barča Kuřecová a studentka Jana Pavlicová.



Brzy v Praze přibyde ještě jeden člen, o koho půjde?

O takzvaného huntera. Není ale primárně určen pouze pro pražskou pobočku, pomáhat má s celorepublikovým byznysem. V Praze bude proto, že většina velkých partnerů, systémových integrátorů a mobilních operátorů mají své centrály právě tam. Primárně by se měl zaměřovat na významné obchodní případy. Nastoupit by měl začátkem roku 2021.

„Jsme silná firma v dobrém byznyse, nehroutíme se.“

Jaká skupina zákazníků pod tebe nyní nově spadá?

Praha je v channel trhu velmi podobná Brnu a Pardubicím. Obsluhuje hlavně integrátory, kamenné prodejny, zákazníky zaměřené na služby s prodejem hardwaru a občas střední e-tailisty. Liší se v tom, že má velké prodejce zabývající se digi-foto technikou a zákazníky zaměřené na mobilní komunikace, jako jsou například operátoři. Budu tedy pracovat téměř se stejnou skupinou zákazníků požadující totéž – zázemí stálého partnera, dobrou komunikaci i cenu a skladovost.

Dříve jsi pro eDéčko zmínil, že jsi nadšenec do všeho nového a cítíš se jako ryba ve vodě v aktivním prostředí. Jak jsi vnímal změnu, kterou do obchodu přinesl koronavirový rok 2020?

Každá změna bolí někoho více, někoho méně. A někdo v ní vidí příležitost, což je můj případ. Máme štěstí, že jsme silná firma v dobrém byznyse, nehroutíme se jako gastronomie či cestovní ruch. Je to pro nás příležitost více se přesunout do prodejů v online světě nebo zaměřit pozornost na integrátory. Z obchodního hlediska vidím události roku 2020 jako šanci dostat se do jiných oborů, které zatím neumí v IT tak dobře chodit. eD je dobře propracovaný stroj – má dobrou logistiku, obchodníky, produkťáky, cash flow a obchodní model, který lze uplatnit i mimo IT. Jsem dlouhodobě zastáncem toho, abychom šli do dalších komodit, oblastí i oborů, které nemáme úplně prošlápnuté. I když se to někdy nepodaří, posune nás to. Vidíme to dnes u různých B2C firem. Je to směr růstu.

„Rok 2020 byl předpřípravka toho, co nás čeká.“

Co pozitivního rok 2020 přinesl?

Naučil nás více a jinak komunikovat. Přesunuli jsme se do online světa a setkávali se přes videohovory. Zdokonalili jsme se v práci z domova. Ta přinesla ještě větší samostatnost a odpovědnost. Obchodníci se naučili používat telefon obšírněji, čili řešit skrz něj s obchodními partnery i osobnější věci týkající se rodiny či toho, jak celou situaci vnímají. Jako jedno z největších pozitiv vnímám, že omezením cestování jsme ušetřili strašně moc času. Ten jsme získali na lidi a další práci. Až se svět vrátí do normálu, spoustu času budu takto dále šetřit. Videohovory budeme třeba nadále využívat pro setkání větších týmů z různých měst a napříč odděleními, které se těžce plánují.

Co čeká B2B obchod v roce 2021? Na co se musíme my i zákazníci připravit?

Myslím, že rok 2020 byl předpřípravka na další léta, ať už korona odezní, nebo ne. Zůstane tady strašák, že přijde něco jiného. Firmy by se měly soustředit na lidi schopné pracovat na home officu. Ne každý je stavěný na takovou samostatnost a zodpovědnost. Stále musíme počítat s množstvím videohovorů a omezením či přetvořením způsobu setkávání s partnery u akcí, na kterých bývaly stovky či tisíce lidí, což přinese změnu části marketingu. Dojde podle mě k omezení kamenného prodeje a ještě více posílí online. Může se stát, že menší společnosti situaci neustojí, což by mohlo vést k růstu silných integrátorských společností s komplexním řešením.

Jde podle tebe dělat B2B obchod dlouhodobě online?

Určitě. Ukázalo se, že se dají dělat dobře schůzky i videocallem a hodně se toho zvládne po telefonu. Musíme si jen nastavit pravidla. Otázka spíše je, jestli takové omezení bude některé lidi jako třeba mě dlouhodobě bavit. Přece jen preferuji osobní setkání.