Kateřina Chambers: Spokojení kolegové jsou cestou k úspěchu

198

Spokojený zaměstnanec je nejlepším předpokladem ke spokojenému zákazníkovi. Jak toho ale docílit? Pro budování vztahů v B2B je pro firmy především důležité udržet si kvalitní kolegy dlouhodobě pod vlastní střechou. Toť dobrý předpoklad pro růst i inovace společností. Znovu však přichází otázka: Jak toho docílit?

Pro mnohé z nás mají zásadní vliv na naše setrvání v práci dobré vztahy napříč kolegy. V posledních letech je však pro lidi zvažující nabídku práce čím dál více důležitá i možnost zvyšování jejich odbornosti, se kterou jde ruku v ruce i perspektiva dalšího kariérního růstu. V současné personalistice se mluví o změně z „řízení lidských zdrojů” na „rozvoj lidských zdrojů”.

„Dříve byli mladí skromnější, dnes jsou dravější.“

Toho si je vědoma personální ředitelka eD Kateřina Chambers. „Uchazeči o práci se změnili. Tlačí na flexibilní pracovní dobu, chtějí pracovat z domu a mít dostatek času na koníčky. Dříve byli mladí skromnější, dnes jsou dravější, mají jiné priority, a my se tomu musíme přizpůsobovat,“ vysvětluje. Zároveň doplňuje, že dlouhodobě se jejímu týmu daří velmi dobře získávat nové kandidáty a již několik let eD nevyužilo služeb externích agentur. Hospodářský růst a vysoká zaměstnanost podle ní zkomplikovaly eDéčku hledání nových lidí spíše v logistice. A nepomohl s tím ani růst nezaměstnanosti v důsledku „covidového jara“.

To však eD uštědřilo jinou lekci a výzvu, na kterou se předem nikdo nemohl připravit – přesun všech zaměstnanců od pracovních stolů do narychlo utvořených domácích kanceláří. „Všechno zlé je pro něco dobré, i období pandemie přineslo určitá pozitiva. Naučili jsme se během dvou týdnů pracovat na dálku z domova a používat technologie v mnohem větší míře. Dokázali jsme, jak rychle a zdatně umíme kolegy technicky zajistit pro dlouhodobé fungování na home officech. Ti nejprve změnu vítali, pak už se ale ozývali, že jim chybí kanceláře i kolektiv. A když slyšíte, že se lidé chtějí vracet do práce, to vás ve skrytu duše samozřejmě těší,“ přibližuje Kateřina Chambers.

Kolektivu pomáhá sport i uvolněná atmosféra

Vraťme se ale zpátky k udržení kvalitních zaměstnanců. Jak v dnešní době na to? „Myslím, že u nás za tím stojí pevně vytvořené týmy a dobré vztahy interně i směrem k obchodním partnerům. Věřím, že kolegům je v kolektivu příjemně, jsou to přátelé, kteří spolu tráví i volný čas, jezdí na kole, běhají, hrají fotbal, florbal, hokej, golf či stolní tenis. Sport z našich zkušeností hodně pomáhá, a proto tyto aktivity na HR podporujeme,“ říká personální ředitelka s tím, že své dělá i uvolněnější atmosféra a fakt, že hlas jednotlivce jde u managementu slyšet.

Jak dodává, firmy musí věnovat čas i energii neustálému zpříjemňování pracovního prostředí. I proto v ostravské pobočce eD během léta vzniklo takzvané coworkingové centrum pro práci jednotlivců i skupin či pro schůzky s obchodními partnery. Do nových prostor se v nejbližší době přestěhuje také bratislavská pobočka. S dobrou náladou na pracovišti pomáhají z jejích zkušeností i zdánlivé drobnosti jako masáže či zmrzlinový nebo pizza den.

„Silní hráči nemají obavy šířit své know-how.“

Podstatným pilířem pro udržení kvalitních kolegů je i v úvodu zmíněné vzdělávání. V roce 2019 proto eD proškolilo velkou část obchodního a nákupního oddělení v obchodních dovednostech a budování vztahů. Letos zapojilo část kolegů do rozvojového programu pro střední management, který zahrnuje sérii několika školení. Ty byly „ušity na míru“ a vzešly z individuálních se zení s lektory. Kontinuálně probíhají školení, při kterých se učí kolegové navzájem mezi sebou. Právě interním školením se eD plánuje do budoucna věnovat ještě ve větší míře. Spousta kolegů má totiž cenné vědomosti, které mohou pomoci při práci i dalším. Díky perfektní znalosti programu Excel svým spolupracovníků například pomáhá produktový manažer Filip Zúber. Zorganizoval již čtyři běhy školení napříč všemi pobočkami na Slovensku.

Úspěšný eD student a startující eD Academy

Ve vzdělá vání se eD rozhodlo zajít ještě dál. Sdílení znalostí zahájilo napříč celou skupinou firem eD system group, a dokonce letos ve spolupráci s holdingem Digital First Marketing Group spustilo pro své partnery nový projekt eD Academy. Zkušení specialisté tak v sérii workshopů učí digitálnímu marketingu. Silní hráči, jistí si svou pozicí, zkrátka nemají oba vy šířit své know-how dál. „Vzdělávání má u nás ještě jednu odnož – sedm let úspěšně fungující program eD student. Díky němu u nás mohou pracovat vysokoškoláci. Ti tak ještě před ukončením studia získají dobrý přehled o fungování IT distribučního trhu,“ přibližuje personální ředitelka kariérní start mnoha kolegů.

Marketingová specialistka Monika Vyhlídalová nebo produktoví manažeři Martin Kužel, Martin Židek či Vít Veveričík. To jsou některá z dnes již známých jmen rekrutovaných právě z eD studentů. A jen za léto 2020 se v pracovní smlouvy proměnily další čtyři stáže. Kdo ví, kde tyto mladé naděje za pár let uvidíme? Vždyť i nynější ředitel nákupu Jan Novák začínal v eD před devíti lety ještě jako vysokoškolák. Je tak vzorovým příkladem nejen kariérního růstu, ale i loajálního zaměstnance.

„Těchto eD srdcařů máme hodně. Letos slaví dvacet let ve firmě osm našich kolegů z eD a deset z našeho logistického centra CELogis. Krom toho máme spoustu těch, kteří jsou s námi již deset či patnáct let. Patří k nim i střední management, byznys manažeři, ředitelé poboček…“ vyjmenovává Kateřina Chambers, která je v eD pět let. Takoví lidé jsou podle ní obecně pro firmy velmi cenní. Znají firemní partnery a mají obrovské zkušenosti i know-how, které předávají dále. A přede vším ovlivňují kontinuitu celého byznysu.

Pár čísel z praxe:
4 – počet členů týmu Kateřiny Chambers
3 – zodpovídá za personalistiku ve třech zemích
330 – o tolik zaměstnanců společně se svým týmem pečuje v Česku, na Slovensku a v Polsku
15 – eD studentů mívá firma standardně ve svých řadách