Výhodou OKI je, že odjakživa nechce splynout s davem

330

Vedle davů toužících po svobodě se v roce 1989 o jeden menší revoluční průlom zasloužila také společnost OKI. Tehdy jako první uvedla na evropský trh digitální LED tiskárny. Ty společně s dalšími technologiemi začaly konkurovat tehdejším laserovým a hlučnějším jehličkovým tiskárnám, které měly ve firmách do té doby výsostné postavení. S nadsázkou se tak dá říct, že zatímco ve válce mlčí múzy, s revolucí zase utichly kanceláře.

Průlomovými tiskárnami OL400 a OL800 společnost OKI vyslyšela na konci osmdesátých let hlasy uživatelů po tišších, rychlejších a kvalitnějších výstupech. I díky nim je japonská společnost dodnes často spojována právě s LED technologií. To by ale byla příliš zjednodušená vizitka globální firmy se sídlem v Tokiu. Za téměř 140 let její existence dala světu mnohem víc – telefony, ústředny, radary, mikropočítače, bankovní systémy nebo dálnopisy. Ani sám stříbrotepec Kibataro Oki možná ještě v roce 1881 netušil, že navzdory svému zaměření zaryl založením společnosti Meikosha do zlata. V současnosti firma nesoucí jeho jméno zaměstnává přes 18 tisíc lidí, má roční obrat v přepočtu přes 92 miliard korun a své výrobky dodává do více než stovky zemí světa.

„I když se více digitalizuje, zároveň se stále více i tiskne.“

Kdyby však měla společnost jen jednu malou výkladní skříň, ve které by se mohla světu prezentovat, určitě by v ní věnovala největší prostor právě tiskárnám. S vyčleněnou divizí firmy OKI Europe ambiciózní Japonci dobyli před třiceti lety i Evropu, a dodnes je o jejich kvalitní tisková zařízení na starém kontinentu velký zájem. „Pro někoho to může být překvapivé, ale i když se v kancelářích více digitalizuje, zároveň se stále více i tiskne,“ říká Miroslav Tyburec. Absolvent Vysoké školy ekonomické do firmy nastoupil v roce 1995. Získané vzdělání postupně doplnil nabytými zkušenostmi z praxe a z finančního a obchodního manažera se vypracoval v lídra regionu spravujícího trhy ve 32 zemích střední, jihovýchodní a východní Evropy (CEE).

Miroslav Tyburec zastává pozici generálního ředitele OKI pro Českou republiku a Slovensko a také pozici viceprezidenta pro region střední a východní Evropy (CEE) OKI Europe, který se skládá z 32 zemí.

Česko sází na barvy, na Slovensku se daří černobílé

Zastoupení OKI v Česku a na Slovensku je s šestisetmilionovým obratem šestým největším na světě. Před ním jsou pouze velmoci Japonsko, USA, Německo, Itálie a Brazílie. Dva stěžejní trhy má tak viceprezident regionu CEE za humny. „Česko vyniká v tom, že ze zemí, které mám na starosti, je zde největší podíl barevných zařízení. Na Slovensku se naopak velmi daří prodeji černobílých tiskáren,“ konstatuje zkušený manažer.

Ve střední Evropě tak z pohledu OKI nepokulháváme nijak za západem, což dosvědčují nejen prodejní výsledky, ale i vyspělost zdejších trhů. „Například co se týká softwaru pro řízení tisku a skenování (SafeQ a MyQ), jsme jako Česko světová špička,“ zmiňuje Miroslav Tyburec. Takové renomé japonské společnosti v srdci Evropy klade velké nároky i na zdejší distributory. A v OKI hned od počátku spolupracují s eD. „Byl vlastně naším prvním broadline distributorem v Česku a na Slovensku. Od toho se odvíjí úspěšná spolupráce, která byla vždy založena na vzájemném respektu a pochopení,“ těší lídra tiskové divize firmy ve svěřeném regionu.

„I když podepíšete dokument na tabletu, přesto se vás zeptají, zda si ho přejete vytisknout.“

eD v současnosti distribuuje zhruba 40 procent zboží, které OKI dodává na český a slovenský trh a funguje i jako Master Distributor. Podle zástupce OKI Europe si eD takovou důvěru zasloužilo výbornou logistikou a propracovanými marketingovými nástroji. „Ceníme si individuálního přístupu k naší značce, ochoty udržovat vysokou hodnotu skladu a výborné spolupráce ve výběrových řízeních,“ okomentoval spolupráci s eD Miroslav Tyburec. Zároveň připomíná, že jím zastupovaná firma měla u eDéčka vždy štěstí na výborné produktové manažery. Řízení svěřené značky jim šlo tak dobře, že dnes řada z nich na vzájemnou spolupráci může vzpomínat již z vedoucích pozic ostravské firmy. I díky úsilí kvalitních „produkťáků“ OKI figuruje mezi nejprodávanějšími značkami laserových a LED tiskáren a multifunkcí v České republice a na Slovensku.

Zákazníci i v digitální době chtějí tisknout

OKI cílí na profesionální kancelářský tisk a přidává další funkce pro chytré skenování dokumentů ve svých pokročilých multifunkcích. Banky, pojišťovny, telekomunikace, ale i menší firmy. Tam všude mají tiskárny své místo také v této době digitální. „I když podepíšete dokument přímo na tabletu někde na pobočce, přesto se vás zeptají, zda si ho přejete vytisknout. A zákazníci si to žádají. U menších firem pak není pokrok tak výrazný, ale více se drží svých tradičních postupů,“ vysvětluje Tyburec.

Podle manažera se na zákazníky s většími objemy tisku bude zaměřovat stále více výrobců. Jeho tým tak zřejmě čeká boj o uhájení silného postavení firmy na zdejších trzích. Co může být klíčem k úspěchu? Výhodou OKI je, že odjakživa nechce splynout s davem. Jak již americký byznysmen a politik Pat Fallon prohlásil: „Stále se zaobíráme konkurencí, ale největším problémem je stejnost.“ OKI se dokázala odlišit nejen v roce 1989 s již zmíněnými LED tiskárnami, ale i o šest let později, kdy prezentovala nejmenší tiskárnu OKIPAGE 4w nebo v roce 2005, kdy světu dala první LED multifunkční zařízení formátu A4.

Přirozená inovativnost specializované firmy se projevuje i v současnosti, kdy její vývojáři připravují například robustní skenovací jednotky pro multifunkce, které dokáží ustát očekávaný nárůst objemu skenovaných dokumentů.

Odborníci z OKI pracují také na zmenšení a zjednodušení tiskové LED hlavy a samotného tiskového mechanismu i na nižší spotřebě zařízení. Prostě na tom, co si doba (zákazník) žádá.

Čím se může OKI pochlubit už v roce 2020, jsou například barevné A3 tiskárny ze série C800. Novinka v portfoliu firmy dokáže tisknout oboustranně na širokou škálu médií, od předem nařezaných etiket až po plakáty formátu A3 a bannery s délkou do 1,3 metru. Uživatelé malých prodejen a kanceláří by zase mohli ocenit rychlou a velmi malou barevnou A4 tiskárnu. I tu chce společnost představit ještě letos. Miroslava Tyburce tak čekají další pracovně náročné měsíce ve službách japonské společnosti.

*Rozšíření článku aneb co se do tištěné verze nevešlo*

K dalším úspěchům bude chtít dopomoci nejen svému chlebodárci, ale ve volném čase i dvěma dcerám. Ty zjevně po otci zdědily ambicióznost a mohou se pyšnit několika tituly mistryní světa a Evropy ve stepu. „Je hlavně důležité, že je step baví, a pokud se přidá i nějaký dobrý výsledek, je to jen bonus,“ zmiňuje sám velký fanoušek sportu, který závodně hrával fotbal a tenis. V době, kdy lidi ve světě přikovala pandemie koronaviru k domácím pohovkám pevněji než kdy dříve, si pak mohl milovník starších českých komedií připomenout filmařský um oblíbené dvojice Svěrák-Smoljak. „Ze zahraničí mám zase v oblibě seriály Mash a Přátelé. Z knih mě pak baví knihy o sportu a nedávné historii. Ze zahraniční beletrie mohu zmínit tituly – Jak jsem vyhrál válku, Hlava XXII nebo detektivky od Jo Nesba a Agathy Christie,“ uzavřel.

Ve volném čase se Miroslav Tyburec věnuje především svým dcerám.