Petr Slouka: V roce 2020 překračujeme limity klasické distribuce

846
Petr Slouka, výkonný ředitel eD, odhalil první kroky k digitální transformaci

Jsou funkční, ucelené, dynamické. Řeč je o ekosystémech, jak je známe z přírody. Soustavy, ve kterých se snoubí dokonalost, se staly předlohou pro vizi, jak by mohla spolupráce jednotlivých prvků fungovat i na IT trhu. A eD tuto vizi o dokonalém ekosystému již před časem přijalo za svou.

Rok zpátky možná hesla ekosystém firem nebo digitální transformace zněla příliš abstraktně. Uplynulý rok již však přinesl konkrétní, představitelné kroky – nasazení LiveSale, spuštění eD Analytics a eD Academy, posílení digitálního marketingu, sjednocení logistiky a inovaci přístupu k zákazníkům. „Krom toho máme za sebou první celý fiskální rok sjednocené distribuce a řízení českého a slovenského trhu, který potvrdil, že jsme se vydali správnou cestou,“ hodnotí výkonný ředitel Petr Slouka.

Za jeden z největších úspěchů považuje růst Xiaomi, díky kterému se značka řádně ukotvila na českém trhu. K obchodním úspěchům řadí i růst značky Dell na Slovensku a rozšiřování nabídky jeho produktů pro české zákazníky. A samozřejmě taky partnerství s HP, dlouhá léta největšího dodavatele eD.

Z nově získaných oficiálních distribucí, je tím nejvýraznějším počinem kontrakt s Lenovem. „To je známé pečlivým výběrem distributorů. Díky dlouholeté práci týmu manažera nákupu Honzy Nábělka se podařilo partnerství povýšit do statusu přímé distribuce a rozšířit jej tak ze Slovenska i do České republiky,“ uvádí Petr Slouka s tím, že díky kontraktu došlo u Lenova k meziročnímu růstu o 48 procent. Dále eD rozšířilo oficiální distribuci Synology i pro Česko a naopak Brother pro Slovensko a přidalo další značky jako Cooler Master, Hitachi-LG Data Storage, any.cloud a Blurams.

V roce 2020 čeká eD sjednocení logistiky. To přinese lepší efektivitu i investice do jednoho distribučního místa.

„Ocenění potvrdila naše dominantní postavení v oblasti periférií.“

Stvrzením kvalitní celoroční práce je celá řada cen. První místa v soutěžích ChannelWorld Awards pro nejlepšího slovenského broadline distributora na Slovensku a Context ChannelWatch za nejlepší logistiku a zákaznický servis v České republice. Obrovským úspěchem je také již desátý titul pro největšího distributora HP a ceny pro nejlepšího distributora od značek Canon, OKI a Xerox. Ty znovu potvrdily dominantní postavení eD v oblasti periferií.

Koronavirový test splněn na jedničku

Březen 2020 před firmy postavil nečekanou výzvu – omezení obchodování v důsledku příchodu celosvětové pandemie. V tomto testu eD obstálo a dokázalo, že umí rychle reagovat a být v inovacích flexibilní. Marketingový
tým okamžitě spustil informační web k obchodování v době pandemie. Nákupní oddělení spolu s IT přidalo na eD SHOP speciální kategorii produktů s názvem home office obsahující v té době žádané zboží. A obchod spolupracoval na pravidelných tematických e-mailových kampaních.

Klíčovou roli v době nouzového stavu hrála expedice. Nesmělo dojít k omezení služby. „Každý den jsme dokázali vyskladnit 100 procent objednávek. Za to patří obrovský dík celému týmu logistiky, který přijal perfektní krizová opatření. Díky nim expedice i příjem zboží fungovaly bez zpoždění, což víme, že se ne všem z našich konkurentů povedlo,“ chválí výkonný ředitel.

Co se protáhlo, byl logistický řetězec, jelikož kontejnery se zbožím často stály z karanténních důvodů v přístavech. Situace se podepsala i na dočasné nedostupnosti produktů jako kamery a mikrofony vhodné pro videohovory, kterými lidé vybavovali své „domácí kanceláře“. Horší dostupnost postihla i počítače a notebooky. Příčinou byla kombinace dvou faktorů – dlouhodobá nedostupnost procesorů Intel a fakt, že mnohé továrny značek sídlí ve Wu-chanu, v původním ohnisku pandemie.„Přestože jsme se dokázali situaci maximálně přizpůsobit a částečně ji využít, reálně jsme pocítili propad trhu v celém distribučním kanálu a viditelný pokles poptávky. Zejména kvůli zavření retailů. I když věřím, že šlo o přechodné období, neočekávám návrat trhu do téhož stavu jako před pandemií,“ míní Petr Slouka s tím, že klíčové je uhlídat si efektivitu.

„Okolnosti mnohé chystané inovace urychlily.“

Rok 2020 bude o strategických inovacích

Protipandemická opatření na týdny naprosto změnila model fungování práce, eD ale mělo jednu podstatnou výhodu – dlouhodobou přípravu na digitální transformaci. Okolnosti tak mnohé chystané kroky a inovace jen urychlily, například nasazení obchodního nástroje LiveSale do běžného provozu (více o LiveSale se dočtete v samostatném článku).

Výkonný ředitel eD Petr Slouka představil strategii, která povede k transformaci v distributora nového století.

Rok 2020 bude pro eD ve znamení zahájení realizace střednědobé, čtyřleté strategie. Ta je založena na strategických inovacích, mezi které v prvé řadě patří nástroje na podporu obchodu v celém distribučním kanálu (LiveSale, eD Analytics, Brand Page, Marketplace) a B2B i B2C digitální marketing, ve kterém je eD historicky aktivním hráčem a tuto pozici hodlá udržet. S tím pomůže unikátní spolupráce s členem ekosystému – holdingem digitálních agentur Digital First Marketing Group, který je k službám i zákazníkům a dodavatelům.

Druhým prvkem je apel na zjednodušování procesů, automatizaci a z toho vyplývající efektivitu. Podaří se to skrz další ladění eD SHOPu nebo digitálního nástroje virtuální produkťák. Ten u drobnějších značek díky umělé inteligenci přebere od produktových manažerů rutinní a jednoduché úkony.

A třetím bodem je produktová nabídka – naskladnění dalších značek, které jsou klienty žádané nebo jsou aktuálně trendy (IoT, smart home a další).

Krom toho eD tento rok čeká sjednocení logistiky na českém a slovenském trhu (více v článku o sjednocení logistiky). „Centralizace skladu přinese lepší efektivitu i investice do jednoho distribučního místa. Zásilky budou například chodit najednou z jednoho místa. Zároveň garantujeme z hlediska rychlosti dodání stejnou kvalitu služby,“ deklaruje výkonný ředitel.

„Cílem strategie je transformace v distributora nového století.“

Všechny kroky a inovace, které odstartovaly již vloni, povedou k digitální transformaci společnosti a překročení limitů klasické distribuce. Slovy hlavního akcionáře a velkého vizionáře Hynka Tyla, eD již nebude jen úzce zaměřeno na prodej zboží v B2B, ale posune se od čisté distribuce směrem k poskytování služeb ostatním článkům dodavatelského řetězce, čili výrobcům i resellerům libovolného typu.

Cíl čtyřleté strategie je transformace v distributora nového století. To se podaří pomocí zmíněných nástrojů, inovovanému přístupu k zákazníkům a především napojením na ekosystém skupiny eD group, která i díky novým firmám nyní vlastní obrovské know-how. I když tak není zatím jisté, kudy se distribuce v příštích letech vydá, tento ekosystém již nyní dokáže rychle reagovat na posun libovolným směrem. „Věříme, že do spolupráce s našimi partnery se tento vývoj již pozitivně promítá a pozitivně promítat nadále bude,“ uzavírá Petr Slouka.