Centralizace skladu přinese efektivnější, rychlejší i inovativnější logistiku

457

Na jaře 2020 vykročilo eD vstříc jednotné a hlavně efektivnější logistice. Během letních měsíců tak veškeré zboží bude uloženo již pouze v ostravském skladu. Ten se stane jediným distribučním místem eD pro český, slovenský i polský trh.

Špičková úroveň logistiky je jedním ze základních pilířů každé distribuční společnosti. Na pomyslném vrcholu se eD drží řadu let, a plánuje tam samozřejmě i zůstat. Aby tohle bylo možné, je potřeba jít neustále vpřed. V průběhu roku 2020 proto dojde ke sjednocení logistiky, které v listopadu uzavře symbolické uzamčení bratislavského skladu.

„Před dvěma lety jsme sjednotili řízení eD na českém, slovenském i polském trhu. Konkrétně oddělení nákupu, obchodu, ekonomiky i marketingu. Nyní můžeme říci, že díky tomu obchodujeme efektivněji,“ připomíná ředitel nákupu eD Jan Novák. Perfektním příkladem je podle něj reklamační oddělení, kterému se díky sjednocení v lednu 2018 podařilo následně zkrátit dobu pro vyřízení reklamace téměř o polovinu – z patnácti na pouhých osm dní

Logicky tak nyní přišla na řadu i logistika – stavební kámen distribučního byznysu. O přínosech centralizace skladu nesmělo být pochyb. „Nechali jsme si naším logistickým partnerem vypracovat externí studii. V té vyšlo, že jeden centrální sklad je pro nás z dlouhodobého hlediska efektivnější řešení než několik dílčích logistických center,“ prozrazuje Jan Novák.

„Pilotní projekt s eD PROFI dopadl na výbornou.“

Krom toho eD vše testovalo již několik měsíců předtím v rámci pilotního projektu. Od podzimu 2019 totiž odbavuje z ostravského skladu celou síť partnerů eD PROFI, která čítá 260 prodejen v České republice a na Slovensku. A více než půl rok ověřování potvrdil efektivitu získanou tímto rozhodnutím.

Navíc se už zhruba rok odesílá z hlediska obratu 90 procent zboží k zákazníkům právě z Ostravy. Logistický proces tak eD upravuje jen pro zbylých deset procent zboží.

Centralizace skladu umožní snazší investice do procesů a technologií logistiky, jakými jsou obalová technika, lepší koordinace s dopravci i inovace v možnostech doručování. „Jsme přesvědčeni, že tyto kroky povedou ke zkvalitnění našich služeb a následné větší spokojenosti zákazníků,“ uvádí obchodní ředitel eD Tomáš Jungmann. Jedno distribuční místo pro český, slovenský i polský trh je tak krokem k efektivnějšímu příjmu i expedici, snížení nákladů a zjednodušení skladové dostupnosti pro zákazníky.

Aktuální hodnoty vyřízení objednávky i reklamace jsou nadstandardní. Zákazník dostane objednané zboží do 24 hodin od objednání a reklamaci vyřídíme v průměru za 8 dní.

Jak se projeví jednotná logistika v praxi?

Pravidlo velí: Klient má pocítit pozitiva úprav. Jedním z přínosů pro zákazníky budou společné dodávky. To znamená, že jedna objednávka nově nebude přicházet ve dvou balících v odlišném čase, jak se stávalo doposud kvůli dvěma skladům. Klient naopak dostane vše najednou

Dodací lhůtu u produktů, které máme skladem, centralizace logistiky neovlivní. Tak jako tomu bylo doposud i nyní platí, že zákazníci dostanou zboží do 24 hodin, a je jedno, jestli jsou z Česka, Slovenska nebo Polska.

„Z hlediska doručování zákazníci žádnou výraznou změnu nepocítí. Stále budeme jednou denně zavážet z Česka na Slovensko. Zrušení bratislavského skladu se dotkne akorát několika klientů, kteří využívali osobních odběrů v Bratislavě. Ty jsme v březnu uzavřeli v rámci krizových opatření zavedených kvůli pandemii. Aktuálně řešíme, zda je do budoucna v nějaké alternativní formě obnovíme,“ pokračuje Tomáš Jungmann.

„Jeden sklad neznamená menší počet naskladněného zboží.“

Jeden sklad zároveň neznamená menší počet naskladněného zboží. „V Ostravě máme dostatek prostor, aby skladová dostupnost zůstala na úrovni, na kterou jsou zákazníci zvyklí,“ ubezpečuje ředitel nákupu a připomíná, že slovenští klienti mají naopak již díky loňským úpravám v logistice jednou tak širokou nabídku, než tomu bylo před sjednocením českého a slovenského eD.

Ovlivní úprava proces reklamací?

Pro slovenské zákazníky zůstává, jak byli doposud zvyklí, místem reklamace stále Slovensko. „Máme připraveno logistické místo a domluveného partnera pro řešení reklamací, abychom udrželi standard osmidenní lhůty pro vyřízení reklamace,“ vysvětluje obchodní ředitel. Změní se tak jen adresa. Zjednodušeně řečeno zákazníci nebudou reklamaci posílat na slovenskou adresu A, ale na slovenskou adresu B. O termínu změny místa pro doručení budou včas informováni.

Ze získaných dat eD ví, že malá část klientů využívala osobní předání reklamovaného zboží, které stejně jako osobní odběry pozastavila situace okolo koronaviru. „Pokud časem vyhodnotíme, že individuální vyřízení reklamace má smysl, zvážíme možnosti, jak zákazníkům vyhovět,“ uzavírá Tomáš Jungmann.

Na jakou adresu mám poslat reklamované zboží? Od kdy se změní adresa pro zasílání reklamací? Mohu si zboží vyzvednout osobně? Máte dotazy? Všechny důležité termíny a informace související se sjednocením logistiky pro vás budeme průběžně aktualizovat na speciální stránce: eDecko.cz/logistika.