Petr Krygel: Non-IT láká dvoucifernou marží

1412
Petr Krygel, manažer skupiny nákupu pro non-IT v eD

Sport a volný čas, dům a zahrada, malé a velké spotřebiče. Čtyři non-IT kategorie, kvůli jejichž velkému potenciálu se v létě změnila struktura eD SHOPu. Rozvoj prodeje těchto čtyř non-IT kategorií zejména na Slovensku přinesl jeho týmu 49procentní meziroční nárůst celkového počtu českých a slovenských zákazníků. Petr Krygel se o tento sortiment non-IT v eD stará téměř tři roky a v rozhovoru prozradil, proč je pro prodejce vstup na tento trh lákavý a jak se liší od IT.

Jaké jsou nejčerstvější non-IT novinky v eD?

Pár týdnů zpět jsme podepsali smlouvu se značkou Electrolux, tím se do nabídky dostaly různé druhy vysavačů, pomocníků do kuchyně nebo čističky vzduchu.

Vypíchl bys i další značky?

Zmínil bych například značku Marimex, kterou máme v nabídce jako jediný z předních českých a slovenských distributorů. Dále značku Orava, ta je mezi spotřebiteli na našem trhu velmi známá, ale většina lidí asi neví, že dělají i malou bílou techniku. Z hobby segmentu máme v Česku i na Slovensku exkluzivitu na značku Sharks, která nabízí střední segment nářadí, zahradní nábytek nebo grily. Nejedná se o nejlevnější zboží, jak jsme zvyklí z hobby marketů, ale jde o kvalitní produkty s nízkým počtem reklamací a my díky exkluzivnímu kontraktu nabízíme velmi dobré ceny a širokou skladovou zásobu.

Jak reálně eD pomáhá prodejcům s non-IT?

Sdružujeme desítky partnerů, kteří by se k některému sortimentu jinak vůbec nedostali. Mnohé značky nepřijímají další partnery, proto menší prodejci nedosáhnou na podmínky smlouvy a je pro ně výhodné nakupovat zboží u nás. My jim nabídneme výhodné ceny,
skladovou zásobu a expedici do 19. hodiny. Ta jim zajistí dodávku zboží do druhého dne, což je v tomto odvětví poměrně exkluzivní.

Liší se skladová dostupnost u IT a non-IT sortimentu?

Oproti IT je zde velký rozdíl. Z nabídky non-IT značek se reálně obchoduje s dvaceti procenty modelů a osmdesát procent je „křoví“. Proto je skladovost vůči katalogu podstatně menší a u zbytku produktů se zboží dodává až na objednávku.

Jsou i další rozdíly mezi těmito trhy?

Ano, slušný rozdíl je zejména v maržích. Non-IT stále jede ve dvouciferných číslech, na rozdíl od IT trhu, kde marže dlouhodobě klesají.

Co je z hlediska marží pro prodejce nejatraktivnější?

Určitě hobby segment, konkrétně třeba nářadí a bazény, a velké domácí spotřebiče.

Podívejme se do blízké budoucnosti. Co se bude prodávat v následujících měsících?

Je potřeba se připravovat na Vánoce. Tradičně prudce vzroste poptávka koncových zákazníků po malých spotřebičích, jako jsou holicí strojky, kartáčky a zboží z kategorie péče o tělo. Z hobby to bude nářadí, ale i infrasauny, ačkoli jsou poměrně drahé, stále více lidí
si jimi nyní vybavuje domácnost.

Co vzdálenější budoucnost. Kam se bude trh obecně vyvíjet?

Podle mě už nevznikne úplně nový produkt, který způsobí takový boom jako nedávný příchod sušiček. Myslím, že se teď budou přidávat technologie do stávajících produktů. Pračky, trouby, myčky budou stále více smart. Celkově je také tendence robotizovat
úklid a propojovat produkty kategorie kuchyňských spotřebičů a kuchyňského vybavení, například digestoře s deskou. Na tuto budoucnost jsme připraveni.