Michal Pavlorek: E-commerce je výtah, který jede jenom nahoru

1461

Dovedete si představit, že nastupujete do výtahu, který umí jet pouze vzhůru? Pokud se bavíme o e-commerce v eD, jde o čistou realitu.

A aby bylo jasno, e-commerce není jen náš eD SHOP, ale spadají sem i další aplikace, elektronické datové výměny, rozhraní pro uživatele nebo automatizace procesů. To vše je oblastí, které se před 7 lety ujal Michal Pavlorek a na níž spolupracují v eD desítky lidí. Podívejme se, do jakých výšin náš pomyslný výtah zatím dorazil a kam míří.

„Když jsem přišel do eD, tvořil už podíl e-commerce zhruba 60 procent objednávek, ale dávaly nám jen mezi 30 až 40 procenty obratu. Nyní přes e-shopy a datové výměny elektronicky odbavíme 80 procent objednávek a 70 procent obratu. Zbytek připadá například na výběrová řízení. Jednoznačně je vidět trend, kdy se vše ve světě odehrává co nejvíce automaticky, takže i B2B musí dát zákazníkovi možnost se obsloužit samostatně,“ říká ředitel e-commerce Michal Pavlorek.

Jaké to bude patro?

Jakkoli oblast e-commerce v eD není jen o eD SHOPu, právě ten je nejvýraznější částí. Podle zvoleného trhu s vámi komunikuje česky, slovensky, polsky nebo anglicky. Aktuálně je v provozu čtvrtá generace, která s sebou opět přinesla řadu novinek. Na stránkách
magazínu eDéčko i na webu je budeme postupně představovat spolu se speciálními funkcionalitami v rubrice Technické okénko.

„Z původních 100 000 produktů v nabídce jsme vyrostli na dvojnásobek“

Čím se ale eD SHOP verze 4.0 liší od svých předchůdců, je roztřídění sortimentu do sekcí – takzvaných pater inspirovaných klasickými obchodními domy. To proto, že jsme z původních 100 000 produktů v nabídce vyrostli na dvojnásobek a rozšířilo se i spektrum
sortimentu. Přes léto jsme tak jednotlivá patra uspořádali podle tematicky souvisejícího zboží. Jednoduše nastoupíte do našeho výtahu a necháte se vyvézt přesně k tomu, co vás zajímá. Díky zobrazování pouze relevantních položek přinášejí patra uživatelům kromě
přehlednosti i lepší filtrování.

Důležité je i pohodlí

Na stále náročnější požadavky klientů se snaží Michal se svým týmem neustále reagovat. Zákazníky si tak u nás na eD SHOPu hýčkáme jako v bavlnce.

Není výtah jako výtah. Když máte před sebou polonákladní zdviž a vedle schody do pátého patra, můžete si dopřát trochu sportu, nebo nekoukat okolo a prostě jet tím, co je k dispozici. Jenže od moderní nákupní galerie očekáváte více a my takovým očekáváním rozumíme. eD SHOP vás tedy hýčká jako v bavlnce.

Dříve stačilo mít jednoduchý nástroj, který v podstatě odpovídal excelovské tabulce s nabídkou. Dnes lidé potřebují komfort a ocení ho zejména tehdy, když nakupují něco, co nepořizují denně. Televizi měníte jednou za pět let a chcete si co nejsnáze ověřit, že nová splňuje všechny vaše požadavky.

Proto musí být popis dobře zpracovaný a celý web přístupný i na mobilních zařízeních. Objednávku je nutné udělat jednoduše a pak stejně lehce získat přehled o jejím stavu.

„Hranice B2B a B2C se stírají. Když je člověk na něco zvyklý doma, chce to samé i v práci – a obráceně. Člověk je jeden a neočekává, že se nákup na e-shopu bude chovat doma jinak než v práci. eD SHOP tomu citlivě uzpůsobujeme,“  komentuje Michal Pavlorek. Jak ale zdůrazňuje, odlišnosti dané charakteristikou B2B podnikání se samozřejmě najdou.

„Role distributora je nejen o fyzické distribuci zboží, ale celkově o podmínkách, za kterých se zboží distribuuje. Tedy i o distribuci informací, že je nějaká skupina zboží dostupná pro určitou skupinu klientů za specifických podmínek.“ V praxi to znamená, že eD SHOP zobrazuje informace nejen o zboží, které souvisí s tím nakupovaným, ale i nabídku toho, co typicky kupují obdobní zákazníci. Jde o sortiment podobného charakteru ve srovnatelné cenové hladině. Propojujeme snahu výrobců podpořit některé zboží a potřeby našich
zákazníků. A to nejen na e-shopu, ale třeba i v mailingu.

Račte si přistoupit

Intenzivně se věnujeme řešením, přes která můžete tvořit vlastní byznys. Víte třeba, že přes eD SHOP dokážete komukoli poslat zboží vlastním jménem, s vlastní marží a přes dopravce vybrat peníze? Stačí se zaregistrovat a už pohodlně vystavujete nabídky, které pak jedním kliknutím objednáte. A to je jen začátek.

Pracujeme na zrychlení a automatizaci procesu. Trendem je digitalizace. Papír musí pryč.

„Partnerům nabízíme škálovatelný vztah. Na vstupu můžete zboží odebírat od eD a prodávat prostřednictvím našeho eD SHOPu. Když budete potřebovat vyspělejší nástroj, nabídneme vám eD MARKET – platformu, díky které získáte vlastní  e-shop propojený s našimi daty.

Máte už svůj e-shop a chcete efektivně rozšířit sortiment? Zajistíme pro vás dropshipping. Zařídíme vám technologie, data i logistické služby. Vždy je příležitost růst a vždy vám s tím rádi pomůžeme,“ uvádí Michal Pavlorek.

Pro naše dodavatele jsme vyvinuli webový nákupní portál. Jestli máte někde zboží, které chcete nabídnout na trhu, dejte nám přes toto elektronické rozhraní o něm vědět spolu s aktuálním umístěním, cenou a množstvím.

Po schválení jej zalistujeme a přidáme k němu další důležité informace vázané mimo jiné na naši průměrnou dobu expedice, takže odběratel dostane věrohodný obraz o tom, kdy produkt po objednání obdrží. Prostřednictvím datových výměn se takto zalistovaný sortiment dostane nejen ke statisícům návštěvníků eD SHOPu, ale i do dalších desítek partnerských e-shopů.

Stoupáme k další integraci i personalizaci

Další zastávky našeho výtahu jsou jasné, protože už jsme nějakou dobu na cestě. Více a více se integrujeme se zákazníky i dodavateli. Zatímco u dropshippingu pro Alzu nebudete u balíku ani tušit, že vám přišel přímo z eD (a tak je to správně), při nákupu a následném generování licencí pro aplikace Microsoft odhalíte integraci kvůli výrazně kratšímu času vyřízení velmi snadno.

„Vyšší nároky a očekávání určují trend do budoucnosti“

Integrace se bude rozšiřovat i směrem k menším klientům, a to třeba využitím oboustranné elektronické výměny dat (EDI). Proč? Protože je prostě užitečné vědět, co za objednávky jsou v tom kterém balíku, abyste mohli rychleji a levněji provádět příjem zboží na svůj sklad.

„Vyšší nároky a očekávání určují trend do budoucnosti – personalizaci. Od jednoduchého odložení expedice na přání zákazníka po individuální pestřejší nabídku vhodného zboží. Budeme přes patra eD SHOPu dále rozšiřovat sortiment, například o nízkoobrátkové položky a zboží mimo IT, které drží skladem naši dodavatelé. Jsou totiž produkty, u kterých chcete mít jistotu, že je dostanete, ale už není klíčové, jestli budou dodány zítra, nebo za tři dny. Pokud prodáváte počítače a váš dobrý zákazník zrovna potřebuje ledničku, můžete mu poskytnout lepší službu, aniž byste si přidělávali starosti. eD se o to postará za vás,“ uzavírá Michal Pavlorek.