Oldřich Kožusznik: Kam kráčíš, software?

4470
Oldřich Kožusznik, manažer skupiny nákupu pro software v eD system
Oldřich Kožusznik, manažer skupiny nákupu pro software

Zkušený matador v řadách eD. Tak by se dal stručně popsat manažer Oldřich Kožusznik. Jak se podle něj za posledních sedmnáct let proměnily preference zákazníků i pohled eD? V čem spatřuje rozdíly mezi softwarem a hardwarem? A na čem stojí úspěšnost jeho divize?

Psal se červenec 2001, když se Olda rozhodl skončit ve své dosavadní práci a vrhnout se do světa softwaru. „Je pravda, že jsem byl do té doby z hlediska softwaru i distribuce nepopsaný list,“ komentuje své začátky produktového manažera, kdy měl na starosti kompletní portfolio značky Microsoft, včetně licenční politiky v oblasti open programů.

Oldřich Kožusznik, manažer skupiny nákupu pro software
Ve volném čase se Olda mimo jiné věnuje svým domácím mazlíčkům. Každý den na něj doma čekají dva kartouzští kocouři a švýcarský salašnický hlídač.

„V té době byl ještě licenční byznys úplně někde jinde než nyní. Dnes je poměr licence versus krabice přesně opačný,“ přibližuje, jak se zájem zákazníků časem měnil. Přesto je však toho názoru, že „krabice“ z trhu jen tak nezmizí. „Ta jednotka stále žije. V minulosti byly pokusy některých značek je zcela zrušit, rychle se k nim ale alespoň částečně vrátily, jelikož lidé je stále chtějí,“ doplňuje.

Komplexnost jako správná cesta

V průběhu let stál i u změny pohledu eD na rozmanitost nabídky z hlediska počtu značek. „Dříve jsme příliš stáli a usilovali o spolupráci jen s velkými korporacemi a zákazníkům jsme nabízeli podstatně méně značek. Jsem rád, že tohle je pryč a nyní je jich v portfoliu více než desítka. Jsem zastáncem komplexnosti, široké nabídky. Musíme chtít i menší značky, protože jsou zde partneři, kteří jsou zvyklí na nějaký software, antivir a my jim jej musíme dodat, ne se snažit prodat jiný,“ popisuje letitý posun eDéčka.

Na konci roku 2018 Olda získal ocenění od Českého červeného kříže za 250 odběrů krve.

Jako příklad uvádí značku ABBY. „Podařilo se nám ji rozjet ze subdistribuce až k přímé distribuci,“ uvádí k získanému kontraktu, za kterým podle něj stojí dobrá práce jeho kolegy Honzy Šumpicha. Ten se mimo jiné stará také o produkty, jako jsou Surfacy a Xboxy. „Nynější větší zaměření firmy na tento typ hardwaru je podle mě také nutná cesta,“ doplňuje.

Olda: Dárce rekordman i vášnivý kuchař

A kým je Olda, když opustí ostravskou pobočku eD? Vášnivým kuchařem, lyžařem i golfistou. Odpočívá ale také manuální prací doma i na zahradě. „Unavím se u toho a spokojeně usnu. Mám na tom rád, když je za mnou práce vidět,“ uvádí eDéčkovský rekordman v dárcovství krve i krevní plazmy, který v nejbližší době dosáhne tří set odběrů. Jak přiznává, po 30 letech dárcovství již za tuto formu pomoci získal snad všechna možná ocenění.

„První signální pro mě byla, když jsem byl na vojně a dostali jsme možnost darovat. Je to podle mě to nejmenší, jak můžu druhému pomoci. Mám pro to vlastní přesvědčení. Každý by podle mě měl mít právo dostat druhou šanci, obzvláště jde-li někomu o život. Už se mi dokonce stalo, že jsem daroval krev v podstatě na zakázku. Volali mi, že je ta daná osoba na operačním sále a potřebovali by mou krev,“ popisuje své zážitky a s úsměvem dodává, že z registru kostní dřeně jej již kvůli věku vyřadili.

Dobré skutky ale vykonává nejen v nemocnici, ale i v útulku, které každoročně o Vánocích se svou přítelkyní Martinou charitativně navštěvují. O čtyřnohé mazlíčky se pak stará i doma, kde na něj každý den čekají dva kartouzští kocouři a švýcarský salašnický hlídač.

Úspěchem je dlouhodobě spíše podíl na trhu

Stejně jako v oblasti softwaru se i u Oldy za sedmnáct let působení v oboru mnohé změnilo. Po šesti letech od svého nástupu přebral odpovědnost za celou divizi, když se stal manažerem skupiny nákupu pro software. Od června 2018, po sjednocení českého a slovenského eD, pod svá křídla získal také slovenskou část divize a jeho tým tak aktuálně čítá šest členů.

Kromě kariérního posunu se jeho část portfolia, o kterou se v eD stará, dlouhodobě drží z hlediska marketsharu na prvních dvou příčkách. „Náš aktuální tržní podíl pro CZ a SK je zhruba 27 procent,“ prozrazuje jeden ze svých dlouhodobějších cílů.

Ze své vlastní zkušenosti nejlépe ví, že v softwaru je klíčem úspěchu dlouholeté know-how. „Sám dnes nejvíce čerpám z toho, co jsem se během těch téměř dvaceti let praxí naučil. Samozřejmě, že si musím někde něco přečíst o novinkách na trhu nebo sleduji recenze. Nejvíce ale čerpám z toho, že za tu dobu zkrátka vím, kde se na co zeptat a komu zavolat, když něco potřebuji vědět,“ zdůrazňuje důležitost zkušeností.

Konec textu, který byl zveřejněn v tištěném magazínu eDéčko


Software vs. hardware

Know-how a udržení si dobrých a kvalifikovaných lidí je podle něj pro fungování softwarové divize zcela zásadní věc. Jak říká, člověk pracující v této oblasti se musí vyvíjet společně s dobou, problémem i vendorem, a hlavně nesmí zamrznout. „Softwarových lidí mnoho není. Je to specifická oblast, ve které neplatí jako u hardwaru, že si člověk něco načte a dostane to do sebe. Je to mnohem těžší. I z tohoto důvodu se s fluktuací hardwarových lidí mnohem snáze bojuje,“ popisuje rozdílnosti dvou polí působnosti v IT.

Software považuje také za projektový a sezónní byznys, který velmi ovlivňují tendry a výběrová řízení. „Hodně záleží na tom, kdy například ministerstva vypíšou výběrová řízení a jestli je poté někdo nenapadne. Tohle všechno ovlivňuje, zda budeme mít úspěšný měsíc. A pak je tu samozřejmě velmi konkurenční tržní prostředí,“ říká s tím, že je podstatné hodně plánovat i volat a mluvit s partnerem.

Příští meta? Další rozšiřování spolupráce s dodavateli
Volný čas Olda často aktivně tráví se svou přítelkyní na golfovém hřišti. V zimě pak rádi vyrazí lyžovat.

Na dlouhodobém partnerství a vazbách pak celá jeho divize stojí. Klíčové je podle něj poradenství. „Když dokážete zákazníkům poradit, obrátí se na vás zpravidla znovu, když něco potřebují nebo mají nějaký problém. Naši dlouhodobí partneři vědí, že i když mi nebo kolegovi Michalovi Jílkovi zavolají mimo pracovní dobu, zvedneme jim to a uděláme vše pro to, abychom jim pomohli,“ přibližuje pozadí úspěchu své divize a zdůrazňuje zkušenosti produktového manažera Michala, který v minulosti pracoval jak u konkurence, tak u samotného Microsoftu.

Pro další úspěchy softwarového týmu je pro Oldu důležité nejen nadále dbát na dlouhodobé vztahy a know-how svých kolegů, samozřejmostí je i připravenost na budoucnost. „V současnosti naše společnost usiluje o to, abychom získali CSP kontrakt s Microsoftem, který nám poskytne další možnost, jak nabízet našim zákazníkům software. Jednání jsou ale velmi složitá a stojí na mnoha dalších okolnostech, nicméně věřím, že jejich výsledek přijde brzy a bude pro nás pozitivní,“ prozrazuje jednu z oblastí, na kterou je potřeba se v nejbližší době připravit. Jsou samozřejmě ale i jiné oblasti, do kterých je potřeba v blízké budoucnosti rychle investovat, protože si to vyžaduje doba.