Radek Pospíšil: Jsme malý trh, ale v Japonsku nám naslouchají

172

Déle něž 121 let na trhu, přes 40 tisíc patentů, více než 110 tisíc zaměstnanců po celém světě. To jsou jen některá z čísel, kterými bychom mohli charakterizovat společnost NEC. Především se však jedná o technologického lídra, neúnavného inovátora a v neposlední řadě také o lovebrand Radka Pospíšila, Sales&Marketing manažera značky NEC. Přes bezpočet služebních cest a tisíce najetých kilometrů si tohoto japonského velikána zamiloval. Jak se do čela značky vypracoval a čím si ho japonská kultura získala?

Přibližte nám maličko společnost NEC. Jaká je její historie?

Společnost NEC Corporation, matka naší společnosti NEC Display Solution Europe, byla založena roku 1899 v Japonsku. Sama historie značky je velmi dlouhá a bohatá. Od počátku se společnost věnovala oblasti IT, elektrotechniky a telekomunikací. Úvodní slogan „Lepší produkty a lepší servis“ se NEC snaží naplňovat od prvních okamžiků, přestože v té době prakticky neexistovali její konkurenti. Pokud bych měl vybrat některá z významných dat značky NEC, rád bych zmínil rok 1985, kdy jsme představili první barevný CRT monitor pod značkou MultiSync. V roce 1997 jsme na trhu jako první nabídli LCD panel, rok 2004 přinesl náš první Ultra Short projektor, a rok 2006 předznamenal zlom pro profesionální grafiky díky prvnímu LCD panelu s RGB LED podsvitem. Takto bych mohl pokračovat ještě dlouho, společnost NEC stála, a stále stojí, za celou řadou technologických novinek.

„Spousta značek sází na pouhý marketingový brand bez vlastních technologií.“

Společnost by se dala tedy nazvat jakýmsi technologickým inovátorem?

Přesně tak. Značka NEC neúnavně přichází s novými inovacemi ve všech kategoriích svého portfolia. Jsme výrobně-technologický partner. Neustále inovující a přicházející s novými řešeními, vlastnící více než 40 tisíc patentů. Naše společnost zaměstnává přes 110 tisíc zaměstnanců v celkem 327 dceřiných společnostech a pyšní se bohatou historií, na kterou je právem hrdá. V dnešní uspěchané době, kdy spousta značek sází na pouhý marketingový brand bez vlastních technologií a výrobních závodů, je důležité tato fakta připomenout.

Z vašich slov je patrné, že jste se značkou velmi spřízněn. Jak dlouho pro ni pracujete a jak jste se na svou pozici Sales&Marketing manažera vypracoval?

Pro společnost NEC pracuji od roku 2005. Na pozici jsem se dostal díky svým bohatým zkušenostem v IT. V oboru se pohybuji díky elektrotechnickému vzdělání již od roku 1992. Tehdy jsem začínal pracovat pro tchajwanskou společnost FIC, a dále pro několik dalších softwarových a výrobně obchodních společností v IT. Prošel jsem si pozicemi technickými, obchodními, marketingovými a zároveň jsem působil na pozici produktového manažera. Díky zkušenostem z různých oborů dokáži lépe chápat potřeby zákazníka a spojit obchodně-marketingovou prezentaci s přesahem do technických vlastností. Jednoduše řečeno, rozumím lépe tomu, které problémy trápí techniky, které produktové manažery a jak se na věc dívá marketing. S takto získaným přehledem a zkušenostmi se v IT oblasti žije výrazně lépe.

Aktuálně tedy fungujete na obchodně-marketingové pozici, co konkrétně vaše práce obnáší?

Nyní pracuji na pozici Sales&Marketing manažera pro český a slovenský trh. Vedu menší tým kolegů a společně zpracováváme obchodně marketingovou agendu obou zemí z naší kanceláře v Brně. Místo kanceláře není vybráno náhodně. Jedná se o křižovatku mezi Českem a Slovenskem, navíc je dobrým výchozím bodem pro cestování dál. Vzhledem k tomu, kolik času trávím na pracovních cestách, umístění velmi oceňuji.

„Kolegové z Japonska jsou ochotni naše nápady a podněty vyslechnout.“

Mohl byste nám přiblížit nějaké odlišnosti nebo specifika japonského trhu?

Musím přiznat, že japonská kultura je daleko otevřenější a je tam cítit velká snaha naslouchat. Přestože v Česku a na Slovensku hovoříme o podstatně menších trzích, kolegové z Japonska jsou ochotni naše nápady a podněty vyslechnout a případně také zapracovat do reálného života.

Jak byste charakterizoval zákazníky na českém a slovenském trhu?

Co se týče zákazníků na našich trzích, obecně mají velký zájem o novinky a nové technologie. Často patří mezi první, kdo si novinky NEC koupí.

Jak dlouho spolupracujete s eD jako s distributorem značky?

Přímá spolupráce se datuje k roku 2005, s krátkou pauzou se jedná o více než 12 let. Letos tak slavíme „hedvábnou svatbu“. Spolupráce původně začala díky zájmu o přístup k dealerskému kanálu, a mezi naše kritéria výběru partnera patřila perfektně zvládnutá logistika a marketingové aktivity. Aktuálně funguje spolupráce bez problémů a vzhledem k tomu, že jsme v NEC maličko konzervativní, nehodláme na dosavadním obchodním modelu dělat žádné zásadní změny.

Najdeme v portfoliu NEC nějaké aktuální novinky?

Určitě ano. Rád bych zmínil například novinku v portfoliu desktopových LCD panelů – 31“ PA311D profesionální displej v TRUE 4K rozlišení (4096×2160), který poskytuje nekompromisní kvalitu obrazu. Tu ocení všichni profesionálové pracující v barevně kritických aplikacích. V oblasti projektorů pak pokračujeme v trendu integrace řešení přenosu obrazu po sítích LAN a W-LAN a představili jsme také nejtišší laserové projektory na světě v kategorii 4500 až 6000 Lumenů. Letos navíc plánujeme doplnit oblast LED technologií o kompletní portfolio pro indoor a outdoor řešení.

Zahrnuje nás množství odpadu a nekvalitních výrobků.“

Jaká je vaše vize o budoucím vývoji trhu? Na co se bude potřeba zaměřit?

Významnou roli v nejbližší budoucnosti sehraje výroba s ohledem na životnost a případnou opravitelnost nabízených produktů. Čím dál tím více nás zahlcuje množství odpadů, nekvalitních výrobků a zařízení, která končí ve sběrných střediscích dříve, než skončí běžná záruka výrobku. Vyloženě levné a nekvalitní výrobky se ve svém důsledku prodražují zákazníkům již nyní, kdy musí ve srovnání s kvalitním výrobkem za běžný životní cyklus koupit několik kusů stejného, nebo podobného výrobku.

NEC je v tuto chvíli jedním z mála výrobců, který podporuje veškeré zobrazovací technologie. Mám tím na mysli technologie, jako LCD displeje (desktopové i velkoformátové), projektory (standardní, ultra short a instalační a DCI) a konečně LED stěny (indoor i outdoor). Pokud se podíváte na naši konkurenci, vždy bude v jejich produktovém portfoliu nějaká nabídka chybět.

Rozšířená část článku

Očekáváte například výraznější růst či pokles některého z odvětví?

S ohledem na cenový pokles v portfoliu LCD panelů (velkoformátových), ale rovněž také touch, nebo video konferenčních řešení, dochází k určitému odklonu od klasické projekce. Tento trend zaznamenala rovněž i naše konkurence a reaguje nabídkou nových produktů. V tuto chvíli jim ale chybí zkušenosti, tradice a potřebná šíře portfolia. Jsem rád, že zákazníci vybírají produkty pečlivě a nezajímá je pouze cena. Alternativně pak lze řešit velkoplošnou projekci LED technologií, i když připouštím, že se zatím jedná o výrazně dražší řešení. V případě projektorů pak bude kladen důraz na ještě lepší konektivitu, včetně projekce prostřednictvím sítí LAN a W-LAN. Portfolio instalačních projektorů bude inovováno s ohledem na vyšší výkon a příznivější cenu, kdy laserová technologie již prakticky vytlačila klasické „lampové“ stroje. U klasických LCD desktopových displejů bude sílit tlak na lepší ergonomii a kvalitnější zobrazení.

„Vypnutím notebooku vaše práce nekoncí.“

Co Radek Pospíšil a volný čas. Máte nějaký?

Popravdě řečeno, příliš volného času mi nezbývá. Pokud chcete dělat svou práci dobře, vypnutím notebooku vaše práce nekončí. Vždy se ale snažím nějaký ten prostor si najít. Jsem aktivní typ člověka, proto rád relaxuji s rodinou tím, že něco dělám. Ideálně když jde o spojení sportovní činnosti s následnou relaxací. Od puberty mám navíc slabost pro jednostopé stroje a každým rokem vyrážíme s partou přátel za cestovatelskými zážitky. Ideální dovolená je pro mě spojení hor, lyží, kola a případně motorky. Mám rád i moře, ale teplota vzduchu nesmí přesáhnout 27 stupňů. To se pak přehřívám (dodává s úsměvem).

Když se poštěstí, rád si přečtu dobrou knihu. Pokud bych měl doporučit nějakou ze svých oblíbených, pak jsou to díla autora Pavla Kosatíka, často věnovaná naší státnosti. Ze zahraničních autorů bych pak zmínil Fredericka Forsytha, autora špionážních románů.