David Kordík: Pomáhá nám, že Češi i Slováci jsou hračičkové

83

Apple, Google, Amazon, Microsoft, Coca Cola, a pak… Pak už Samsung. Ne, jihokorejská firma nepotřebuje více představovat. Šesté místo v aktuálním žebříčku nejcennějších značek světa výzkumné společnosti Interbrand je pro technologického giganta dostatečnou oporou pro to říci: Samsung? Ten přeci všichni dobře znáte!

Znáte jej jako výrobce chytrých telefonů, televizí, monitorů, paměťových médií či velkých domácích spotřebičů. Ale možná jste netušili, že firma působí i ve stavebnictví, finančních službách, těžkém průmyslu nebo ve výrobě automobilů.

Společnost zaměstnávající tři sta tisíc lidí z celého světa se zkrátka umí obracet. A výsledkem jsou bilionové tržby. Tedy alespoň v domovské měně. Obrat společnosti za rok 2018 činil 243,8 bilionů jihokorejských wonů, což v přepočtu na světově známější platidlo činí stále úctyhodných 207 miliard amerických dolarů.

„Za opravdu kvalitní výrobek si Češi a Slováci neváhají připlatit“

Samsung je populární všude ve světě, v Jižní Koreji je ale kultem. David Kordík, šéf obchodu a marketingu IT zařízení pro český a slovenský trh, to poznal při nedávné návštěvě této asijské země na vlastní kůži.

„I u nás je Samsung hodně vidět, vynakládáme dost prostředků na marketing, ale v Jižní Koreji byl doslova na každém rohu. Na spoustě obytných budov bylo jeho logo a i já byl překvapený, když jsem se dozvěděl, že stavíme i domy,“ popisuje manažer. Mimochodem, když firmu v roce 1938 Byung-Chul Lee založil, zaměřovala se na obchod s nudlemi, rýží a mořskými plody. Nejvíce ale společnost, jejíž název v českém překladu zní „tři hvězdy“, proslula ve světě kvalitní elektronikou.

Česko a Slovensko pro Samsung rozhodně nejsou malými trhy. Dle slov Davida Kordíka můžeme konkurovat i sousednímu Polsku.

Mohlo by se zdát, že český a slovenský trh bude pro firmu s astronomickým obratem nepatrnou kolonkou v sumáři příjmů. Klienti žijící v srdci Evropy ale ukazují, že mají Samsung rádi. Chcete příklad?

V prodeji paměťových médií je letošní plánovaný obrat československého Samsungu jen o deset procent menší než v sousedním Polsku, které populací převyšuje obě země dohromady téměř trojnásobně.

„Češi a Slováci jsou hračičkové. Zajímají se o technické specifikace, rychlost a další parametry produktu. Za opravdu kvalitní výrobek si neváhají připlatit,“ vysvětluje David Kordík.

Jeho osmičlenný tým se zaměřuje na prodej SSD disků, paměťových karet, USB flash disků, ale i monitorů Samsung. A dělá to dobře, firmě se v Česku a na Slovensku extrémně daří. V prodeji SSD disků je jasnou jedničkou, když dlouhodobě překračuje 40 procent prodejů tohoto sortimentu. U LCD monitorů s prohnutou obrazovkou má logo Samsungu dokonce každý druhý prodaný kus.

K úspěšným číslům IT divize Samsungu výrazně přispívá i spolupráce s eDéčkem. „Téměř polovina našeho obratu v LCD monitorech a paměťových médiích se dostane k prodejcům a následně zákazníkům přes eD system. Jako velmi silnou výhodu u eD vnímám marketing, a to například v oblasti eventů nebo pravidelných promoakcí,“ připomíná David Kordík zásluhy eD. Spolupráce mezi týmy Davida Kordíka na jedné straně a Honzy Nováka na straně druhé podle něj funguje velmi dobře. „Oceňuji práci celého týmu eD, díky kterému se nám daří posouvat vzájemnou spolupráci dále,“ posílá kompliment do eDéčka manažer pracující pro jihokorejského zaměstnavatele již osmým rokem.

„Nikdy jsem neměl problém říct o konkurenčním výrobku, že je dobrý“

V odvětví spotřební elektroniky se ale David Kordík pohybuje ještě déle. Celkově to bude patnáct let. Prošel mnoha pozicemi od obchodního zástupce přes Key Accoung Managera až po současný post, jehož přesný název zní Head of Sales and Marketing IT B2C. Už v době, kdy prodával elektroniku firmy Phillips, se zájmem sledoval invenci Samsungu. „Nikdy jsem neměl problém říct o konkurenčním výrobku, že je dobrý. Samsung měl vždy kvalitní produkty s pěkným designem a byl vždy o kus napřed. To byl i jeden z důvodů, proč jsem se pro něj rozhodl pracovat,“ vysvětluje.

Zkušenosti nasbírané při postupném stoupání v hierarchii elektronického giganta považuje za neocenitelné i pro současnou řídící pozici. „Znalosti z jiných pozic ve firmě mi pomáhají přemýšlet mnohem komplexněji. Vím, jaké problémy zákazníci řeší na prodejně, a osobně velmi dobře znám náročná jednání s klíčovými klienty, kterých jsem absolvoval desítky. To mi pomáhá dělat správná rozhodnutí,“ míní David Kordík.

Od Samsungu se očekávají inovativní produkty. I tato rozhodnutí spadají pod křídla vysoce postaveného manažera.

Z pozice lídra týmu musí dělat důležitá rozhodnutí při uvádění nových inovativních produktů na trh. Například prvního prohnutého 32palcového UHD monitoru na světě.

„Opravdu se povedl. Za mě je to nejhezčí monitor v našem portfoliu. Není náhoda, že získal prestižní ocenění na veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas v kategorii Best Innovation,“ dodává teamleader, který se těší i z úspěchu nových špičkových herních monitorů, a chystá se na uvedení externích SSD disků zabezpečených čtečkou otisku prstu.

Jako správný reprezentant firmy má David Kordík se Samsungem propojenou i vlastní domácnost. „Věřím v kvalitu našich výrobkům, proto určitě není od věci je mít i doma,“ říká. Když má zvolit nejoblíbenější výrobek svého chlebodárce, nezapře příslušnost k divizi monitorů a paměťových médií. „Máme skvělé monitory a jeden z nejhezčích je za mě již zmíněná prohnutá varianta 32R590, kterou máme v našem portfoliu od června,“ dává úspěšný manažer jeden předvánoční tip. Jeho oblíbeným mobilním přístrojem je pak Samsung Galaxy Note 10.

Jak už to tak ve světě vysoce postavených lidí bývá, času na jiné než pracovní aktivity nezbývá mnoho. Je nasnadě, že otec dvou malých dětí své volné chvíle nejraději věnuje rodině. Kromě trávení času s manželkou, tříletým Kubíkem a pětiměsíční Terezkou, zná ale ještě jeden skvělý prostředek na vyčištění hlavy. „Vloni jsem si udělal radost a po mnoha letech pořídil opět motorku,“ uzavírá.